tisdag, april 27, 2010

Kompostering


I de tre kuberna har nedbrytningen gått olika långt och det är också vitsen med att ha tre lådor. En som är färsk en som är lite äldre och en som snart är jord. Tömde vänstra kuben i tunnor som lätt kan flyttas och användas. I den kuben lade jag sedan smågrenar i botten och så all ny kompost. I efterhand insåg jag att jag nog skulle ha lyft kuben för att få in mer luft. Men det hade samtidigt blivit en hel del merarbete.

Nästa kub består av lite grövre jord som jag har luckrat upp med grepen. Den här jorden kommer inte att användas inomhus utan enbart utomhus - och töms alltså inte förrän om en månad eller så. Sista kuben behövde en ordentlig omgång med grepen då syret inte räckte till för nedbrytningen. Lade i lite gräs och löv också bara för att få lite fluff. Jord på ett års sikt iaf. Som en bra aktie!

Drog upp de värsta nässlorna runt omkring och lade ut sex kärror flis. Än en gång inser jag i efterhand att jag borde grävt upp alla nässlor och lagt tidningar under flisen. Men men. Nu får jag fixa och trixa lite och så har jag lärt mig till nästa gång att göra ALLT grundligt. Fint.

Inga kommentarer: