torsdag, januari 07, 2010

Ett par timmar senare..


Varning för ett extremt långt inlägg.

Eftersom förnyandet av mitt bankid i år sammanföll med flyttning och läckande värmerör så bestämde jag mig för att beställa ett nytt väl hemma. Processen inleddes igår kväll vid tiotiden. När jag insåg att det inte bara gick att beställa så raderade jag mitt gamla bankid, avinstallerade säkerhetsprogrammet, startade om datorn, installerade säkerhetsprogrammet och provade att beställa igen. Icke. Som alltid när påstått enkla saker visar sig svåra blir jag sjukt rastlös. Aha! Telefonsupport alla dagar till 23!

En trött och bestämd röst insisterade på att jag hade för ny Firefox och skulle installera den gamla. Men sa jag. Jodå sa han. Men det låter märkligt. I vilket fall fortsatte den trötta rösten - så är detta en bankfråga. Men sa jag. Jodå sa han. Men det låter märkligt. Mycket riktigt. När jag väl hade lagt på - kardinalfel jag vet! - såg jag att de rekommenderade senaste Firefox på sin egen sida. Well tänkte jag. Jag ringer banken imorgon.

Oj det här låter som ett tekniskt fel - vänta så ska jag koppla dig till teknikerna. Oj det här låter som ett tekniskt fel - vänta så ska jag koppla dig till bankid:s support. Aha! sa jag. Det var vad jag sa men han insisterade på att jag skulle ringa banken då "problemet uppstod när jag var inloggad". Men det är ett tekniskt fel svarade supporten oberört och kopplade mig till bankidsupporten.

Stämmer tid och datum? Åh bara alltför väl känner jag igen frågorna. Men efter att jag har redogjort för version av mac version av firefox version av personal tillvägagångssätt... Då förväntar jag mig inte basfrågorna. Vänligt men bestämt förklarar jag att jag arbetat för handelsbanken och då löste vi sånt här. Vilket givetvis fick mig att framstå som en fullständig idiot. Kardinalfel igen! En expert som inte löser ett problem är ingen expert. Alltså. Efter att ha lämnat alla uppgifter för att få backofficehjälp - bestämde jag mig för att lyckas lösa det hela på egen hand.

Lånade pappas bärbara PC. Aha! Aha. Efter en evighetslång påloggning inser jag att virusskyddet behövde uppdateras, datorn behövde uppdateras och - inte minst - personal behövde uppdateras. Damn. Uppdaterade personal och startade om datorn. Nu började det närma sig sanningens minut. Aha! Bankid laddas nu ned till din dator. Mums. Det började vattnas i munnen. En liten exportering till skrivbordet och så upp på Dropbox.

Ditt bankid kan endast exporteras till ett USB-minne. WTF. WTF. WTF. Vem i dagens samhälle kånkar runt på ett USB-minne..? I ren desperation mindes jag att jag hade sett mammas gamla Dell-minne på 16 MB från 2001 skräpandes i en skrivbordslåda. Kastade mig över det med ren desperation i ögonen. Jodå. Det funkade. Det lilla crappy dell-minnet räddade min dag. Mitt liv.

Så lite drygt två timmar, tre telefonsamtal, två datorer och ett USB-minne senare kan jag glida runt på nätet som vanligt. Vem har sagt att Handelsbanken är kass..? Handelsbanken är iaf vänliga när man ringer och de har backoffice i huset. Föreningssparbanken kan lätt ställa sig längst bak i kön.

Inga kommentarer: