fredag, augusti 14, 2009

Gröna vågen


Åh när jag läser svenskan om cykelsatsningar i Stockholm blir jag alldeles varm. Så många morgnar i sommar som jag tänkt blogga om morgonturen till reppen. Duggregn och sexton grader är ett minne blott - liksom jättebron willie. Nu är det istället sommarhetta och flacka gator.

När solen gassar som mest så tar jag det lugnt eftersom höghusen mattas av upp mot 30e gatan. Temperaturskillnaden mellan skugga och sol är mycket större än man skulle kunna tro - och att glida in i lobbyn med svettpärlor i pannan är inte min kopp te.

Samtidigt är det en sport att cykla till reppen så med lite moln ökar jag genast hastigheten. Lika barnsligt som roligt är det att inte nudda mark. Och iaf hälften av gångerna lyckas jag. Skillnaden mellan röda vågen och gröna vågen är hela två minuter. Slår rödljusen om till rött så tar det 12 minuter att cykla 38 gator och korsa en aveny - annars bara tio.

Och nu får jag det svart på vitt...

Bland annat har man inlett försök med så kallade gröna vågor, det vill säga när trafiksignalerna i ett antal korsningar samspelar så att trafiken flyter. I dag är de gröna vågorna anpassade efter biltrafikens fart. Cyklisterna hinner inte med utan kan tvingas stanna i varenda korsning.

Inga kommentarer: