måndag, oktober 01, 2007

The New York Look






















Gled vant mellan de alldeles otroligt långsamma New Yorkarna när en ortodox jude plötsligt blockerade min väg. Lite sent insåg jag att han pratade med mig. Samtidigt som jag tog ur podsnäckorna ur öronen tittade vi förvånat på varandra. Jag insåg att det inte var engelska samtidigt som han förvirrat sa oh so you are not jewish. Ett kort ögonblick lyste en ömsesidig besvikelse i våra ögon. No sorry sa jag medan han snabbt vände sig om till sina ortodoxa vänner.

Det är inte första gången jag får höra att jag är jude. Men att få höra det av en ortodox känns väldigt otippat. Jag undrar vad som gjorde det. Mina svarta kläder min stora näsa eller mitt burriga hår. På något vis växer man upp i Sverige utan att någonsin få säga att någon ser judisk ut. Men med en helt underbar jude ingift i familjen har jag aldrig känt något sådant tabu. Tvärtom har jag känt mig väldigt hemma med den judiska humorn och de vackra dragen. För mig är det verkligen en komplimang att bli tagen för jude - för alla judar jag känner är så vansinnigt vackra. Och här i New York får man verkligen sitt lystmäte.

Ben Lee får helt enkelt vara sinnebilden för denna judiska intellektuella New York Look - för så här ser i princip alla ut. Som inte är afroamerican eller hispanic that is.

3 kommentarer:

Rabbi von Sydow sa...

Hehe, sweet! Mazel Tov.

thecokebadger sa...

BEN LEE är ju underbar!!

..."Breathing Tornados" en av mina favoritskivor - någonsin!

:o)

Elina Jonsson sa...

rabbi - haha. tack..!

niklas - har inte hört så mycket att jag kan uttala mig med säkerhet - men är inte de senaste albumen lite vassare..? eller softare beroende på hur man ser det. besides. gick enbart på utseendet..!