torsdag, oktober 11, 2007

Falsk marknadsföring


En och annan kan ha uppfattat min blogg som att allt här är alldeles underbart. Nu är det dags att bryta illusionen. Allt är aldrig underbart. Fotot visar den bild många har av New York. Open to anything.

Aight. Nu ska jag berätta om det riktiga New York. Staden som jag redan lärt mig älska har tre stora nackdelar. Sexism rasism och miljöförstöring. Tre fundamentala element i min världsbild.

Under min månad i den här staden har jag inte spenderat en enda dag - eller ens timme - utanför min lägenhet utan att få utstå visslingar och rop. Bilar tutar och stannar. Ut genom fönstret hänger stirrande män. Ärligt. I New York. Män på gatan kommenterar och stirrar. Klär av en med blicken fullständigt. Lika många som jag ber sod off kommer till. Outtömligt. Fruktansvärt. Min enda räddning är glajjorna och så poden på högsta volym. Snart också en cykel.

Om New York är outhärdligt från detta perspektiv är FN om möjligt ännu värre. Kvinnor avbryts på löpande band - män får tala i oändlighet. Kvinnor har på sig för lite kläder - män ser ut som sluskar. Kvinnor trippar blygt förbi - män klär av med blicken. Kvinnor försöker prata aktuella frågor - män avbryter bryskt för att föreslå en tête-à-tête.

Någonstans här undrar jag hur jag ska förhålla mig till allt detta. Visst jag tackar nej till drinken. Men ska jag säga sod off och ha kvar min stolthet. Eller ska jag pedagogiskt börja analysera gender och förändra världen. Eller ska jag lägga min energi på en annan nivå. Ska jag behålla mitt blonda lockiga hår - för det är trots allt så jag ser ut - eller ska jag raka huvudet och ta på mig slips och för stor kostym. Hur jag än gör är jag en förlorare. Och det känns så vansinnigt orättvist. Ryssland fine. Italien visst. KK whatever. Men NYC. FN. Det smärtar.

Nästa issue är oerhört tydlig för mig. Under min uppväxt har mamma och pappa alltid berättat om sina första resor till USA på 60-talet. Det skar i hjärtat när de berättade hur afroamerikanerna behandlades. Mina föräldrar älskar jazz - precis som jag - och jag minns hur jag relaterade till Billie Holiday och Louis Armstrong. Vilken dubbelmoral - de stora artisterna var ju afroamerikaner. Hur kunde man då behandla dem på det sättet. Rosa Parks var min absoluta hjälte och jag har alltid varit så glad att jag fyller år på Rosadagen.

Det första som slog mig när jag kom hit. Är att ingenting har förändrats. Hittills har jag inte sett en enda kaukasian arbeta i en mataffär kiosk restaurang bar metro buss cleaners you name it. Invandrare visst - det kan vara svårt att hitta ett annat jobb i början - men afroamericans born and raised and native speakers. Vem reser sig för en äldre afroamerikansk - eller ännu hellre hispanic - person på bussen. Gick ut för en drink med en afroamerikansk vän. Vi fick kommentarer hela - jag skojar inte - hela kvällen. Folk stirrade verkligen. Det här samhället är så sjukt rasistiskt.

Även att man kan diskutera rasism i Sverige så handlar det ofta om bostadsområde språk socialgrupp - inga ursäkter - men många olika element. Krogdiskrimineringen är tydligast färgpåverkad - men annars är vi vana vid adopterade barn som ställer färgkodningen på ända. Men här. Färg. Basta.

Och såklart. Miljön. Dels att allting stinker. Särskilt när det inte har regnat på ett par veckor. Outhärdligt. Men också det faktum att man ständigt blir pådyvlad sjutton förpackningar - inget någonsin sorterbart - luftkonditionering - tända högenergilampor - bilar - inga cyklar. Inget miljötänk över huvud taget. Nu är jag så vansinnigt trött på att ens försöka. Samlar burkar till ingen nytta. Gosh vad många svenskar det går på en amerikan. Makalöst.

Ovanstående är en sammanfattning av the down sides. Uppmuntrande kommentarer välkomnas. Som alltid.

10 kommentarer:

Recordspin sa...

Intressant. Helt enkelt.

Elina Jonsson sa...

tack för uppmuntrande kommentar. är själv helt fascinerad över det här samhällets totala paradoxer. kommer nog ta ett tag att smälta. sen kommer jag göra något åt det :) kramen!

Anonym sa...

Elina...

Nu hoppas jag du förstår varför dina vägar ledde till NYC.....du ska förändra världen...börja där....har alltid trott that you will make it....fix it bara :)
have a nice weekend...o du, fortsätt med att säga sodoff...love it...puss

Anonym sa...

Jag säger som Sebbe.

Du är där av en anledning. Att förändra, även om det kanske sker på mindre skala än du skulle önska. När såna som du finns inom FN så finns det ändå alla möjligheter till förändring.

Kämpa på där borta och ett välplacerat "sod off" har väl aldrig varit fel. :-)

Anonym sa...

Påminn mig om att jag ska berätta om mina skräckupplevelser på recyclefronten i Chicago. USA kan få även den minst miljömedvetna svensken att få skrämselhicka. OMG

Kram!

Elina Jonsson sa...

härligt att riktigt få frossa i kommentarer. kärlek..!

sebastian - sodoff it is. fortfarande helt inne på att förändra världen - vet bara inte riktigt hur än. jobbar på det :)

pernilla - roligt att du läser fortfarande..!

caroline - visst är det chocking. inte konstigt att vi ökar global warming second by second. folk här är vilda. ju mer man kan disposa ju bättre. återkommer in da issue on skype.

stor kram på er..!

Anonym sa...

Ahh...I stressen av att ofrivilligt (men självförvållat) varit ledig i 3 veckor nu så har mina bookmarks blivit helt bortglömda. Nu har jag vaknat till liv igen och jobbar mig sakta i kapp. Dock kan man ju inte skumma igenom dina inlägg som man gör med aftonbladets "Oh NO! Ngn bimbo har bytt bröst igen" -dina inlägg kräver sin fair share av tid och eftertanke. Detta inlägg var inget undantag. Amerikanarna är ju, enligt mina erfarenheter, generellt sett ganska bakåtsträvande vad gäller jämlikhet oavsett om det gäller färg, kön, sexualitet, etnicitet, religion...ja you name it. Väldigt lustigt med tanke på den diversitet som finns inom landet. Av allt att döma verkar en stor del av befolkningen inte heller vara villiga att kämpa för att förändra detta. Det är nästan som att de tycker om att stoppa folk i fack för enkelhetens skull och inte ser detta systems baksida. Det finns inte tid att lära känna alla så vad bättre än att kunna kategorisera någon baserat på gamla "beprövade" fördomar ;-) Det vore intressant att se hur brett detta spektrum är, om man exempelvis jämförde SanFran med något ställe nere i södern och får en överblick av hur illa det är som värst jämfört med "bra" det är som bäst. New York är ju en stor smältdegel av allt så jag har alltid trott att det skulle uppstå någon form av gyllene mittpunkt i en metropol som denna -kanske till och med lite "över" mitten just pga metropol-faktorn. Fast vid närmare eftertanke och efter att ha läst detta inlägg så känns det närmast tragiskt om Äpplet faktiskt ÄR mittpunkten. Detta lämnar i så fall en del att önska. Jenkarna har en hel del att jobba på - tur att du är där och kan vägleda dem in i den underbara världen av "lagom mycket fördomar" och "lagom mycket diskriminering" á la Svenska Modellen! Vem vet, du kanske till och med kan gå "above and beyond" - i så fall får du återvända hit sen och dra upp Sverige ett par steg på skalan så vi inte halkar efter ;-) Enjoy och take care! Återkommer när jag kommit i kapp resten av inläggen! O(s)X /H

linda sa...

helt ärligt, jag är förvånad! mest över visslingar o avklädd med blicken. låter ju snäppet värre än bangla. sällan visslingar här, mer vrålstirr i kombination med näspetning och pungkuleförflyttning...

Elina Jonsson sa...

henke - fantastiskt roligt att du är en så trogen läsare. beware med semester och sånt. farliga grejer..!

det känns som att du prickar helt rätt med amerikanernas vilja att facka folk. på så sätt upprätthålls ytan så himla mycket lättare. samtidigt en yta som många gånger är ett fantastiskt fint smörjmedel. bra och dåligt mao.

min egen chock grundar sig nog precis på det faktum att jag trodde new york skulle vara mer accepterande pga sin mångfald. men mångfalden kan jämföras med kvotering utan kunskap. att folk har olika färg gör inte att de inte är rasister. osv.

kommer btw citera dig på "dina inlägg kräver sin fair share av tid och eftertanke" ..!

Elina Jonsson sa...

linda - vissa efterforskningar tyder på att det är längden i kombination med det blonda lockiga håret som är avgörande. mina kortare mörkare vänner har inte fullt lika negativa erfarenheter.

förmodligen spelar även min genusmedvetenhet stor roll. don't you think? once you've gottem glasses on..