tisdag, juni 12, 2007

bull

Första löparrundan på över en månad. Vad händer. Jag sträcker en muskel. Det är vad jag skulle kalla sjukt bull. Segt trist orutinerat klantigt orättvist jobbigt. Ordet sammanfattar alla andra ord så himla bra. Bull är inte bara trist - bull är liksom bull.

Givetvis kommer ordet av engelskans bullshit - skitsnack - och dateras till 1914. Men ordets ursprung är förmodligen äldre än så. Troligen kommer det av medeltida franskans boul som betyder just nonsens. Dessutom finns engelska verbet bull - att reta eller lura någon - redan 1532. Det har alltså inte något samband med det engelska ordet tjur.

Haha. En liten googling ger ett klockrent citat från sköna Kalla det vad fan du vill. [måste sägas på skånska!]
- Du kan glömma att jag tänker ta me maj folkmusik. Vet du så BULL de e? Min fassa lyssnar på sånt hela tiden. Jag får spel på de.

Inga kommentarer: