torsdag, juni 28, 2007

Shopaholic

Ettochetthalvt års totalt shoppingmörker tar sin tribut. Tisdags- morgonen började med att jag shoppade nytt pass. Det dröjde inte länge förrän en duktigt suspekt man i stora fyrkantiga glasögon, klassisk hockey och vit midjekort jacka ville lämna in vapen - mot garantier. Medan han maniskt tittade sig om bad han att få låna telefonen. Korthugget förklarade han att nu var vapnen snart borta. Han hade inte något val. Polisen visste allt. Eftersom telefonsladden var lite kort så kröp han liksom in i luckan. Mycket underhållande. Polisen kunde knappt dölja sitt skratt. Kul att de har humor.

Givetvis var jag så fascinerad att jag helt missade när mitt könummer plingade till. Fick snällt vänta mig igenom ännu en barnfamilj. I min rastlösa väntan hittade jag snart trästickan. Oh my gosh. Har växt en hel cm på tio år. Så nu är jag hela 176. Goshgoshgosh. Först blev jag alldeles överlycklig. Men när jag snabbt insåg att 175 ser så mycket bättre ut rent grafiskt hamnade jag i det svåraste dilemmat. Efter lite magknip sa jag till slut som det var. Så nu är jag även officiellt 176.

Sen blev det - liksom av bara farten - en klänning en jacka typ femton toppar ytterligare ett par tajts och den obligatoriska väskan. Själva målet var egentligen bokaffären för jag är så starving för en riktigt bra bok. Kom hem med fem stycken. Faktiskt mindes jag mitt ex boktips och köpte på mig en Paul Auster (visst var det Auster du alltid sa...?). Plus en lättläst en tung en öst och en ny. Bra blandning. Som aktier..

Vilket leder mig till dagens nästa shoppingepos. När jag kom hem tog jag nämligen ett stort djupt andetag och gav mig in i PPM. Mycket roligare än man tror gotta say. Blev helt uppslukad. Förhatligt nog får man max fem - men jag satte en fin blandning av fyra aktiefonder och en räntefond. Givetvis Kina och Balkan. Får se hur det urartar sig.

Och en liten liten Balkan slank in i mitt ordinarie sparande. Med en blygsam månatlig överföring hoppas jag på en tvåhundraprocentare.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Värsta börshajen!

Elina Jonsson sa...

haha jag VET. fondmarknaden är det nya svarta.

btw linéa och caroline - notera hur naturligt jag nuförtiden använder urarta sig..

Recordspin sa...

Balkan you say? Vår man i Belgrad, Bogdan, viskar i luren om bluffbolag och luftfakturor för att snylta till sig västinvesteringar. Men vad vet han...;)

Elina Jonsson sa...

hahaha ja utan insidertips kan det bli kusligt. men mina bogdanar lovar att jag kommer gå kungligt långt.. eller är de bara ute efter mina pengar...??! min ruin..?! aaah.

Kinna Jonsson sa...

Fy jag får dåligt samvete. PPM minsann. kram

Anonym sa...

Vad kul att du också hittat Banks nya - ligger på gustavs säng (divanen) och sträckläser som bäst! Härlig! och humor! KRAM

Elina Jonsson sa...

haha just det - var det dig jag fick den av...? så skeptisk jag VAR. haha tur att du är envis..!