måndag, september 26, 2011

Parallella universa

Mina grannar säger att det bara är att gå till posten på kontorstid. Det är ju bara att stanna hemma fram till lunch och fylla vattentanken på taket. Det är ju bara att ta in tvätten så snart det börjar regna. Det är ju bara att gå fem gånger och hämta vatten. Ordet bara används när det handlar om tid. Panikslagen inser att jag inte kan invänta och avvakta alla olika moment - därför att jag är ute vid gränsen långt från mitt hem. Jag arbetar. Efter att ha duschat hos kollegor och sprungit med vattenhinkar är jag plötsligt oändligt i ofas med hela mitt liv.

Samtidigt hör jag mig själv säga - men det är ju bara att betala avgiften. Det är ju bara att installera ett nytt modem. Det är ju bara att köpa en ny pump. Det är ju bara att uppgradera elen. Det är ju bara att betala förseningsavgiften. Bara vi betalar kommer ju allt att funka.

Inga kommentarer: