torsdag, december 03, 2009

Nymedia-dag

Idag var jag som sagt på ett föredrag om nyhetsmedia och ny media - mer fyndigt på engelska naturligtvis - på FN. Först ut var Joshua Benton om det snart klassiska i förändringen från pappersmedia till nätmedia. Därefter berättade Macon Phillips hur det var att genomföra Obamas valkampanj och nu ansvara för whitehouse.gov. Fick gåshud. Macon Phillips är tre dagar äldre än jag.

Mer oväntat och därmed också mer spännande var Juliana Rotich som berättade om Ushahidi - ett gränsöverskridande afrikanskt initiativ som kartlägger våld i instabila regioner. Open source. Användes även av Al-Jazeera i Palestina för snart ett år sedan. Samma Rotich är en av krafterna bakom Global Voices. Mer inläsning snart.

Eftersom veckan inleddes med en nymedia-drink och nu fortsatte med detta - har jag tagit mig i kragen och strömlinjat twitter. Mer elinig och enhetlig och snart mer uppdaterad. Nästa projekt blir Flickr.

1 kommentar:

Lotta Losten sa...

Ja, det där med Flickr håller jag också på att fundera mig till. Det krävs liksom lite smältning innan man går med i nästa sabla nätgrej. Även om jag vill är det nåt annat i mig som vill slippa fler sidor som kräver inloggning.
Tills den dagen jag kapitulerar och skaffar det ändå.
Det går inte vara envist stillastående när internet är så vansinnigt föränderligt hela tiden.
Suck.
Lyxproblem.
Suck.