fredag, november 28, 2008

Apropå Thailand


Å ena sidan är jag lätt tagen av det faktum att 360 000 svenskar varje år flyger till Thailand för solsemester. Samtidigt som vi diskuterar närodlat. Å andra sidan har en vän som arbetar med vindenergi förklarat för mig att flygresorna bara står för 2 % av alla växthusgaser. Men hur lite det än står för totalt, så står det ändå för en stor del av ens privata energikonsumtion. Och behöver man verkligen åka ända till Thailand och varje år och bara två veckor - för att må bra..? Är det verkligen solen eller är det för att efteråt säga att man varit där..?

Jag vet inte. Jag har aldrig varit där. Jag reser inte till solen. Jag försöker vara grön. Jag vet inte om jag är rätt person att bedöma detta. Men tycker fortfarande 360 000 per år är magstarkt.

Inga kommentarer: