lördag, januari 21, 2012

Betalvatten

I Zugdidi finns kommunalt vatten tillgängligt för alla några timmar om dagen och då passar man på att även fylla sin tank på taket. Den som vill ha vatten utöver dessa timmar måste betala. Eftersom jag bor i ett bostadsrättshus med någorlunda stabila men inte särskilt rika georgier så anser man sig inte ha råd med en sådan extravagans. Särskilt inte som kvinnorna är hemma och fyller på tanken medan männen föredrar att lägga pengarna på chacha och cigg.

I ett samtal grannar emellan så visade det sig att min estniske granne och kollega var mäkta stolt över Estlands välutvecklade samhälle där varje lägenhetsinnehavare själv kunde fatta beslutet genom att trilla i mynt i en liten automat. Skrapade lite med foten och när estländaren ville ha stöd från mig fick jag erkänna att vatten liksom bara finns i Sverige och oftast gratis dessutom.

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Tillade du att vi dessutom spolar våra toaletter med högkvalitativt och prisbelönt vatten? Kanske bäst att låta bli...

Elina Jonsson sa...

haha nej det var inte riktigt läge ;)

men måste erkänna att jag hade lite dåligt samvete under duschen idag. så mycket arbete och så stora kostnader bara för att vi ska duscha. fast kanske inte så bara iofs.. kluven!