onsdag, januari 14, 2009

Varför man inte ska promenera kvällstid


Igår kväll var det nyårsafton med tillhörande firande på kontoret. Eftersom jag var fantastiskt hjälplös i förberedelserna passade jag på att kila hemom min lya. Förklarade att jag var tvungen att sätta på mitt elelement. Chaufförerna insisterade på att köra mig så jag frågade om det var farligt att gå hem. Vilket det tydligen inte alls var. Och eftersom de inte gav mig en rimlig förklaring envisades jag med min promenad. Trettio minuter tur och retur skulle göra susen för min aptit.

Det tog mig inte många meter att förstå vad chaufförerna menade. Någonstans hade jag missat att en mindre stad i Georgien givetvis inte har särskilt mycket gatubelysning. I ungefär sju minuter gick jag i beckmörker på en trottoar fylld med sprickor hål grus stenar snö is och höga oförklarliga kanter. Tur att alla som jag träffar nuförtiden förser mig med en ficklampa. Liksom söta mamma.

Not: Det var strömavbrott för igår kväll fanns det någorlunda belysning.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hpppas det var stjärnklart
"Renare" sjärnhimmel finns väl bara mitt i Sibirien.
Även neonljus är en form av nedsmutsning.
http://www.lightpollution.it/dmsp/

Henka sa...

Jo men ändå är det mycket ljusare på gatorna nu än det var när jag var här 2004. Helt fantastiskt, har bara haft 1 strömavbrott sen vi kom ner till Tbilisi den 3/1.

Elina Jonsson sa...

åh när jag är hemma på klefstad tänker jag alltid på light pollution - ljusnedsmutsning..? - eftersom det bara är hemma jag ser alla stjärnor. men ljuset från byarna runt omkring är allt starkare. hoppas folk börjar släcka ner lite snart igen.

henrik: jag fick göra en rättelse :) det måste ha varit strömavbrott för igår kväll var det faktiskt belysning. vad gör du i tbilisi..? har hört att det finns en hel del svenskar i georgien men inte träffat en enda. mejla gärna om du inte vill skriva på bloggy elinajonsson@gmail.com

Elina Jonsson sa...

btw tipsa gärna om du vet nån mer som bloggar från georgien..!