onsdag, januari 07, 2009

Förnyelsebar energi som konfliktlösning


Redan min första dag i Georgien hamnade jag i en het diskussion om grön energi. Själv sa jag aningslöst att sol, vind och vatten kommer vara en stor del av vår energiförsörjning om en sådär tjugo år. Tjugo år! Alla tittade chockat på mig. Inte alls. Om fem år. Eller kanske tio.

Alla här är nämligen övertygade om att den dag vi har grön energi så kommer Rysslands makt att försvinna som genom ett trollslag. Och den dagen kan inte komma snart nog. Givetvis har de rätt och jag har själv länge tänkt samma tanke. Alldeles för sällan som vi i Sverige diskuterar miljöpolitik utifrån ett konfliktperspektiv.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ukraina har ett av Europas bästa områden för vindkraft. Se www.nova-eco.kiev.ua.

Elina Jonsson sa...

är det sant..? tack för länken!!

Anonym sa...

Bekräftelse på Din artikel.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_2285537.svd

Elina Jonsson sa...

så märkligt. länkade till artikeln under utrikes i mitt inlägg. din länk går till exakt samma artikel men under näringsliv. haha. svd tror inte att utrikesläsare läser näringsliv och vice versa :)

men nu la jag in din länk också så även näringslivsläsarna hittar hit.

tack..!