onsdag, januari 07, 2009

Liten georgisk ordbok


För en gång skull befinner jag mig i ett land där jag förstår absolut ingenting. Varken av talat eller skrivet språk. Min smala lycka är att jag kan både engelska och ryska. Men här följer en liten georgisk parlör. Mer vetenskapliga varianter finns på wikitravel och About Georgia.

hej [gamardjåba]
tack [madlobte]
tack så mycket [didi madloba]
varsågod [arapris]
ursäkta/förlåt [bodischi]
hur mår du/ni? [rogor khar/t]
tack, bra [madlobd, kargadh]
vad heter du/ni? [sheni/tkveni saxeli]
kom [modi]
gå iväg [tsadi]
kallt [matsiva]
hungrig [myshija]
vatten [tskhali]
hjälp [mischvele/t]

2 kommentarer:

salome sa...

tsiva och madloba heter det :)
btw, jag är från georgien

Elina Jonsson sa...

hm vad är tsiva..?

om du är från georgien får du gärna förklara skillnaden mellan madloba och madlobt för mig :) en del sa att det var som du och ni - medan andra sa att det var skillnad mellan stad och land. när vi var ute på landet utanför gori sa nämligen alla madlobt men när jag sa det på kontoret skrattade alla.. inte lätt när det är svårt :)