måndag, januari 19, 2009

Utsikt från en Жигули

10 kommentarer:

Anonym sa...

Schigoli?

Elina Jonsson sa...

nästan - tonande ljud i början så mer av dzjigoli. annars helt rätt :) complimenti snäckan. hoppas du sett min nya fina länk till lindrig huliganism..?

Anonym sa...

Lärde mig kyrilliska alfabetet för snart 10 år sedan men tog aldrig tag i ryskan. De flesta bokstäverna sitter forfarande kvar. :-)

Elina Jonsson sa...

btw intressant hur lika kyrilliska och matematiska är :) hade stor nytta av att läsa natur samtidigt som ryska.

Anonym sa...

Jag har haft så orättvist enkelt för att plocka upp språk. Måste ha något att göra med min tvåspråkighet sen barnsben. Lite lättare att acceptera nya språkmelodier och annorlunda grammatik då kanske.

Elina Jonsson sa...

musikalitet och språkbegåvning sägs ju också höra ihop. för att inte tala om grammatik och matematik :) tror det är superbra att vara tvåspråkig för att bli flerspråkig.

just nu känns det mest som jag rör ihop alla mina språk nåt alldeles totalt. men men. jag förstår iaf allt :)

Anonym sa...

Intressant att du säger musikalitet. För mig så är språken väldigt mycket melodi och toner. Föga förvånande - således - har jag både mycket bra musikaliskt gehör parallellt med mitt språköra. Skulle gärna lära mig ryskan, men vet inte om självstudier är min grej. Jag behöver höra språket också.

Elina Jonsson sa...

om du flyttar dit lär du dig på ett år :) och ryska är riktigt riktigt roligt att prata..!

Anonym sa...

Det borde inte behöva ta så länge som ett år... ;-)

4 månader is more like it. Hehe. Glöm inte att jag är van vid kasus från finskan. :-)

Elina Jonsson sa...

believe me ett år :) eller så utmanar jag dig..!