torsdag, januari 08, 2009

Apropå Gaza


Redan första dagen i Georgien insåg jag att landet inte bara är USA-vänligt utan också proisrael. De religiösa banden länderna emellan är starka. En avgörande majoritet är helt införstådd med att Israel bara gör det som är nödvändigt och svarar med samma mynt.

Själv inser jag samtidigt hur propalestina Sverige är. Och att vi inte menar att man ska svara med samma mynt utan lägga ner vapnen. Ingenting kan ursäkta att civila dödas - framförallt inte hämnd.

Minns ett intressant samtal med en israelisk vän och diplomat som förklarade att konflikten nu handlar om vatten. Israel behöver vattenreserverna på Palestinskt område. Därför menade hon att konflikten i princip är olöslig. Och att religionen nu är långt sekundär. Återigen skulle alltså miljön spela en avgörande roll i en konflikt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att vatten är ett högst överkomligt problem mellan Israel och den palestinska myndigheten. Det stora problemet är att ha en bra partner att diskutera med, och där är Israel inte (med rätta) beredd att prata med terrororganisationen Hamas. Relationerna med Fatha-rörelsen på Västbanken fungerar betydligt bättre och går åt rätt håll i alla fall...

Elina Jonsson sa...

Vad jag förstod det som av min israeliska vän så tar Israel det säkra före det osäkra. Men givetvis finns det alltid en möjlig fredlig lösning om båda parter är villiga att förhandla.

Lovande att det går bättre på Västbanken tho..!