onsdag, juli 16, 2008

Kapitalismens olika skepnader

Amerikanska hallongrottor - eller thumbprint cookies som de kallas.

Sakernas tillstånd är inte alltid som man tror. Eftersom jag ofta sitter på kafé och skriver - så har jag insett några saker. Alphabet City residents är så otroligt stolta över att de inte har några kedjor. Inga Starbucks eller MacDonalds eller Dunkin Donuts öster om first avenue. Ingen råkapitalism öster om first avenue.

Fint. Visst håller jag med om att Alphabet City är mysigt med alla små personliga kaféer. Men en tanke som har slagit mig är att invånarna i Alphabet City knappast själva har råd att gå till dessa små indiecaféer som faktiskt är förhållandevis dyra. Själv går jag bara på B-cup - för det är det enda caféet som har gratis trådlöst och generösa öppettider.

Problemet är inte så mycket kostnaden för en enstaka kaffe. På de små fiken får man sällan sitta länge. I midtown finns ofta skyltar uppsatta - ja det är sant - att man får sitta 15 minuter eller 20 minuter. Nere i Alphabet City är det snarare det onda ögat som avgör. Särskilt om man sitter ensam och tar upp ett litet bord för två.

Ju mer jag tänker på det desto mer paradoxalt blir det. Den kapitalistiska anklagelsen gör en volt. För det är de små personliga kaféerna som jagar runt oss gäster mellan borden för mesta möjliga ekonomiska optimering och sen till sist ut genom dörren med en halvdrucken kaffe för att få in nya gäster som kan betala för sig.

Medan man på Starbucks sitter i lugn och ro med trådlöst - som visserligen inte är gratis - men iaf billigare med månadskort. Eftersom så många köper hämtkaffe på Starbucks så kan de bjuda på sittplatser. Kapitalismen ger de fattiga lite luftkonditionerat andrum.

Samma sak med kaloriräknandet som vi svenskar kan skratta åt. Men sanningen är den att om man är en average amerikan som inte har tid och råd att handla på whole foods och laga egen mat och gå på yoga flera timmar om dagen - som många på Manhattan - då är det kalorier som gäller. Enorma mängder kalorier. All mat är söt. Allt bröd alla flingor all dricka. Att någon begåvad människa då sätter en siffra på vad folk stoppar i sig - är faktiskt ultimat.

Och vilka har möjlighet att sätta siffran om inte de kapitalstarka kedjorna. Återigen. Kedjorna får klä skott för sina kaloribomber - men faktum är att Starbucks nu lanserar hälsosamma fruktdrycker och kalorisnåla smörgåsar och kakor. Faktiskt inte alls tokigt att kunna planera sin mat efter kalorinyckeln. Sen finns det många fler variablar än kalorier - men för amerikanerna och deras matkultur är detta början.

4 kommentarer:

Vibeke sa...

"Andrum", Amen för det! Minns när jag var i Hong Kong. Som du vet. I Kina finns det många kineser, mycket små kvartersrestauranger, med supermycket god mat och massor med människor. Sjukt mycket människor. Även fast man inte skulle få något ont öga för att man stannade för länge så fanns det ingen meningen med att göra det. Som att varva ner på ett disko, no can do. De enda ställena man verkligen kunde göra det på var Star Bucks. Så även då jag först kände att Gud, ska jag verkligen in på ett Star Bucks när jag är i Österlandet, what shame, så sa förnuftet något annat. För Gud vad värt det är pengarna att få softa där. Har inget annat än ett gott öga för Star Bucks. Big is sometimes very beautiful!

Kom ocså att tänka på ett tokroligt South park avsnitt där dom behandlade just det du har iakttagit om stora cafékedjor som konkar ut dom mindre gemyten och varför det egentligen enkom skulle vara av ondo. Verkar som dom alltså var väldigt spot on :)

Anonym sa...

Så dumt! Det ska vara amerikaner för ett sådant stolleprov... Det är inte kalorierna (Kilokalorier ska det vara) utan kolhydratintaget som är det viktiga!

Elina Jonsson sa...

precis som jag skrev så finns det en mängd variabler att ta hänsyn till. en fruktdrink innehåller tex ganska många kalorier - men också vitaminer och naturligt socker som i sin tur är bättre än sötningsmedel.

min poäng med artikeln är att den många gånger alldeles oförskyllt uthängda kedjan är den som först - alls - uppmärksammar amerikanernas ohälsosamma matkultur.

alla initiativ är bra initiativ som förhoppningsvis leder vidare till större kunskap.

Elina Jonsson sa...

vibeke - åh så då har starbucks lyckats i sitt uppsåt att ha samma starbucks över hela världen..!

påminner mig om när jag bodde i ryssland 1996. för att någon gång få äta något som påminde om sverige så gick vi på kerrols - hamburgerkedjan - en gång i veckan. det var fest. haha. då hade inte ens mcdonalds öppnat i petersburg än. tider det.

och så får jag leta upp south park-avsnittet nu... :)