fredag, maj 22, 2009

EU-orientering


Döm om min förvåning när jag blev kristdemokrat. Samtidigt inser jag nu att mitt resultat sätter EU i lite perspektiv. Med tanke på att jag vurmar för ett fritt internet och en högst liberal syn på kön och sexualitet trodde jag att jag snarare skulle bli pirat än kristen.

Men det är ju alla de där lågintensiva frågorna om miljö utvidgning flyktingmottagning arbetstillstånd alkohol snus som valet handlar om. Alla de frågorna där jag känner mig trygg med beslutsfattarna. Så då är det inte så väldigt konstigt att alliansen hamnar i topp hos mig.

Ser verkligen fram emot att än en gång i lugn och ro titta igenom kandidaterna och välja någon som verkligen representerar mig i EU. Gör gärna testet och tipsa om det finns fler.

6 kommentarer:

Gunilla sa...

Mitt resultat blev det parti jag röstade på senast... Men därmed är jag tämligen unik, de flesta jag vet brukar bli förvånade över det resultat de får i de här testerna.
Och det är också intressant hur lika siffrorna är. Det är ju ingen oerhörd skillnad mellan dina procentsatser för kristdemokraterna och vänsterpartiet, till exempel.

Elina Jonsson sa...

haha det slog mig faktiskt också. den berömda svenska samsynen. vet du förresten någon bra allmän informativ sida om EU-valet..? tänkte läsa igenom typ svt svenskan dn och nån eu-sida inför mitt stora beslut - som visserligen i någon mån står mellan två kandidater...

Betty sa...

Kolla in makthavare.se ska precis själv göra testet. Vad jag förstår rekommenderar testet även vilka kandidater som passar bäst - inte enbart parti.

Elina Jonsson sa...

ah intressant. kändes som att makthavartestet var lite mer finjusterat med prioriteringsfrågorna. nu blev jag centerpartist följt av miljöpartist vilket såklart beror på alla miljöfrågorna :)

men saknar de ideologiska stora frågorna. eller så ser jag inte skogen för alla träden..

A Versatile Girl sa...

Jag tycker du ska testa aftonbladets test ( http://www.aftonbladet.se/nyheter/euvalet/article5117653.ab ), de har nämligen, efter lite om och men, bestämt sig för att även ta med partier som de kanske eventuellt inte vill att folk ska rösta på...till skillnad från DN.

ps mer om detta hittar du i min blogg. =)

Elina Jonsson sa...

åh jag trodde jag hade svarat.. stort tack för länken - jag både testade och vbade. och nu har vi snart snart snart slutresultatet...