onsdag, maj 13, 2009

Azerbajdzjanier och nyzeeländare

Ibland undrar man hur många zätan som får plats i Azerbadjzjan. Eller om Nya Zeeland stavas med ee på svenska eller engelska. Och vad alla dessa invånare faktiskt kallas. Då rekommenderar jag varmt Språkrådets geografiska namn.

När jag klickade på länken till Utrikes namnbok stannade min värld. Så snart jag hämtat mig fick mina kollegor inte helt oväntat - och till skräckblandad förtjusning - höra namnen strömma. Länders namn på engelska, tyska, franska, spanska, finska och ryska. Dessutom myndigheter, organisationer och så några EU-titlar. Bjuder spontant på handläggare [сотрудник] avdelningschef [начальник управления] och ordförande [председатель]. Riktigt smälter på tungan.

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Har man - som jag - spelat mycket alfapet är man bekant med ordet "azer". Annars tycker jag att den vackraste nationalitetsbenämningen är ivorianer för dem från Elfenbenskusten.

Elina Jonsson sa...

åh ivorianer är väldigt fint..!

inser att jag nog nästan aldrig spelat spel och samtidigt att jag nog önskar mig alfapet på alla mina tre favvospråk när jag fyller år :)