fredag, april 03, 2009

Svengelskan regerar


Foto lånat från jaktgården.se.

Apropå språk så var jag på banken en timme igår. En timme. Vet inte om det egentligen tar en timme att öppna ett bankkonto i detta land men uppenbarligen hade bankiren en trevlig stund. Otroligt pratglad och väldigt allmänbildad. Kanske inte undra på när han nästan enbart hade FN-kunder. Anyways. Ännu en gång fick jag kvitto på att svengelska inte är så tokigt ändå.

Som alla vet och som svenskan än en gång uppmärksammar brukar Fredrik Lindström komma släpande med köksengelskan när han ska avslöja svenskens språkofärdigheter. Nu råkar det ju vara så att min köksengelska är oväntat bra så där går han bet. Dessutom inser jag ofta svengelskans poänger. Eller vad sägs om bankirens skeet shooting. Även att jag aldrig tidigare hört ordet förstår jag vad han menar och säger långsamt att vi kallar det för clay pigeon shooting. Riktigt smakar på orden och ler inombords över min supersvengelska.

Ah yeah säger han och skiner upp som en sol. There you go. Clay pigeon shooting. Dono why we americans gotta rename everything. Wanna be different i guess. Jodå så att. Lerduveskytte helt enkelt.

En relevant fråga skulle annars kunna vara varför man pratar lerduveskytte när man öppnar bankkonto.

Inga kommentarer: