söndag, april 12, 2009

Stolt över Victoria och Daniel


Igår gick jag ut med vackra välutbildade vänners vänner och hade inte i min vildaste fantasi kunnat tro att större delen av middagen skulle ägnas åt den sk skandalen att Victoria förlovat sig med Daniel. Särskilt en spanska gick helt i taket. Att vår kronprinsessa skulle gifta sig med sin personlige tränare var så skandallöst att hela kungahuset borde avgå. Övriga menade att kronprinsessan lika gärna kunde gift sig med ett barnhemsbarn. Som om det också vore fel.

Framförallt reagerade alla på att Daniel inte hade universitetsexamen - vilket tydligen klassas som mer eller mindre brottsligt - och att han bara hade en snygg kropp. Jag blev minst sagt väldigt överraskad. Hur kan man anse att arrangerade elitäktenskap skulle vara bättre.

Tur att man är jurist och kan argumentera för sin sak. Efter att ha förklarat att paret är som klippt och skuret för varandra - att universitetsutbildning inte avgör människovärde samt - såklart - att Daniel inte bara - om det nu skulle vara bara - är en personlig tränare utan också en framgångsrik affärsman. Dessutom sköter han sig oklanderligt och verkar otroligt sympatisk. Då kallades jag PK.

Till slut kände jag att artighetsfraserna var long gone så jag deklarerade för spanskan att hon var skrämmande fördomsfull. Vilket tog skruv. Samtidigt som hon försvarade sig med att bara säga vad folket tycker. Då var det så skönt att säga att svenska folket tagit Daniel till sitt hjärta och är stolta över bådas uppenbarligen modiga val.

Inga kommentarer: