lördag, april 04, 2009

Apropå Diplomaterna

Eftersom jag inte haft tillgång till bredband på väldigt länge har jag inte kunnat se Diplomaterna och nu finns det inte på play längre. Himla tråkigt. Men jag såg diskussionen i Gomorron Sverige och måste säga att jag är helt ställd. Hur kan man porträttera en person - som uppenbarligen helt saknar omdöme - i sex avsnitt och i Gomorron Sverige hävda att det är representativt för hela diplomatkåren. Producenten känns inte helt trovärdig i sitt argumenterande.

Nu har bara sett klipp och jag har heller inte arbetat för UD:s konsulära verksamhet - men däremot kan jag intyga att Cecilia Juhlin som företräder UD i Gomorron Sverige har helt rätt i trista mötesrum, ljummet kaffe och sena nätter. Men det är samtidigt där hantverket finns. Att lyckas förhandla övertyga medla nå konsensus. Förbereda dokument så väl att de kan antas inom tidsramarna. Briefa och briefas.

Gunilla Kinn har skrivit en rättvisande debattartikel i Expressen - med en längre version på sin blogg - och också vidareutvecklat i ett bakgrundsinlägg. Väl värt att läsa från början till slut..!

Inga kommentarer: