torsdag, mars 05, 2009

Så himla typiskt mig


När jag letade efter rysk litteratur för en tid sen hamnade jag så småningom på ryska skolan. Redan första gången frågade jag efter en privatlärare i ryska men ingen var intresserad. Efter ett par besök fick jag så några böcker och passade på att upprepa min förfrågan. Ett samtal senare var Ljubov bokad. Fint tänkte jag.

Första mötet klickade vi direkt. Så himla skön och fantastiskt vänlig. Idag vid lunchen blev mina kollegor lätt överraskade. Ljubov..?! Rektorn..?! Visste inte vad jag skulle svara. Givetvis har jag helt på egen hand lyckats ordna Goris absolut vassaste ryska som min alldeles egna privatlärare. Och nu ska vi läsa Anna Karenina.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller också på att läsa Anna Karenina, den nyare versionen som kom för några år sedan dvs på svenska. Måste säga att den är en av dem bästa böckerna jag har läst!

Elina Jonsson sa...

Ja jag har också läst den på svenska och den är alldeles fantastisk..! Listar Anna Karenina och Idioten bland mina absoluta favoritböcker.

Tipsa gärna om du vet någon nutida författare som är bra. Blir lätt klassiker för min del :)

Anonym sa...

Jag fick den hårda vägen för evigt inpräntat i hjärnan att det var Tolstoj (och inte Dostojevskij) som skrivit Anna Karenina. Det var en av frågorna jag tabbade mig på i "Vem vet mest?" ;-)

Elina Jonsson sa...

åh jag tycker du var så himla modig som ställde upp där!! fallet kan vara enormt... dostojevskij tolstoj är ändå okej :) men kanske dags att läsa anna karenina nu..?