söndag, juni 15, 2008

Trådlös på laundromaten

Min laundromat är lätt stans bästa. Spin City på numera klassiska adressen Ave B. Stället är - med laundromatmått mätt - enormt. Typ 40 tvättmaskiner - lika många torktumlare - snacks - datorer - trådlöst. Dessutom supersöt staff - särskilt kvällstid. Medan jag skriver inser jag att det här känns väldigt strolling haha. Blir nog en post där nu.

Minns mina blandade känslor inför laundromaten i höstas. Men nu är jag en integrerad invandrare som gör - nästan - allting rätt och smälter in i tvättandet.

På sistone har jag och mina svenska vänner återkommit till en intressant detalj i våra liv. Om man ser en person göra någonting uppenbart märkligt kan man bli fundersam - men när personen sedan visar sig bryta kraftigt så blir man lättad och tänker ah! såklart! personen är utlänning eller invandrare. Så blir man vänligt sinnad och hjälper till. Problemet med oss svenskar är bara att vi pratar engelska så himla bra. Dessutom med amerikansk brytning. Så när folk ser att vi gör något uppenbart märkligt - men inte bryter - är enda förklaringen att vi faktiskt ÄR uppenbart märkliga. Tar lite tid att vänja sig vid.

Enkla märkliga saker är var 17 man ska ställa kundkorgen på supermarket. Alltid någon säkerhetsvakt som följer efter mig - för att jag är blond och därmed avgjort intressant - som fångar upp korgen - så jag vet fortfarande inte. Alla andra handlar ju BIG i vagn.

Inga kommentarer: