torsdag, juni 19, 2008

Politiker talar ut om mobbning

Ibland är små nyheter så oväntade att de känns stora bara för det. Politikerbloggen frågar politiker om de blev mobbade i skolan. Modigt av dem att svara så öppet - men bara ett fåtal som svarat.

Funderade lite på ett par av kommentarerna. Om så många politiker har erfarenhet av - och har så starka känslor inför - mobbning så kanske de skulle ändra skolsystemet så att mobbning försvann. Personligen anser jag skolmiljön vara klart viktigare än betygen - plus att en bra miljö ger bra betyg. Titta bara på Klass 9A.

Men de kommentarer jag reagerar mest på är tanken att vänster skulle vara mobbade och höger mobbare - då artikeln speglar en obalans.
(s) 6st (c) 3 st (v) 2 (mp) 1 (m) 1

Istället tror jag att det handlar om hur man bearbetar ett trauma som att ha varit mobbad. Där tror jag att det finns en klar skillnad mellan vänster och höger. Jag tror att en person som är typiskt vänster hellre väljer att tala om det som har hänt och på så sätt bearbeta traumat samtidigt som man går vidare och kan skapa en förändring. Medan en person som är typiskt höger hellre bearbetar traumat i en snävare krets och skapar något nytt för att kunna gå vidare. Det är min förklaring till att inga folkpartister och bara en moderat ställde upp på intervju. Alltså att man reagerar olika - trots samma erfarenheter.

Mambo jambo om att kristna friskolor skulle vara bättre kan ju avfärdas direkt. Givet är att en skola med någorlunda ekonomiska förutsättningar och engagemang - med närvarande lärare och föräldrar - är den bästa skolan oavsett religion eller politik.

4 kommentarer:

Vibeke sa...

Skoja inte! När du nämnde Klass 9A för mig för ledan sedan gick jag in och kollade sista avsnittet på SVT. Blev galet berörd! Det kan inte betonas för mycket, precis som du säger, hur viktigt det faktiskt är med en bra och framför allt uppmuntrande miljö. Det dom behövde var människor som såg dom. Att något så enkelt som självkänsla ska vara så genialiskt. När man sedan fick höra rektorn svara på frågan om varför hon inte anmält skola till DNs nutidstdest tidgare.. Skrämmande tydligt. De trodde verkligen inte på dom nån stans.

Elina sa...

Åh jag vet - jag reagerade också på att de aldrig tidigare varit anmälda till nutidstestet. Klart man inte tror på sig själv om ingen annan gör det heller.

Hoppas du hunnit titta på fler avsnitt - tror de ligger uppe fortfarande - för de är verkligen bra. Och lätt att man vill bli lärare när man ser serien :) Högre antagningspoäng till lärarutbildningen i höst...?

Anonym sa...

Intressanta teorier även om jag inte tror på dem. Tycker både att poltikerbloggen och du generalliserar lite väl mycket. Låt mig förklara varför:

För det första är en svarsfrekvens på 13 av 349 knappst någon statistisk grund att stå på.

För det andra så kan storleken på de olika partierna till viss del förklara obalansen. Det kan ju vara så att personer i ett parti med få platser i riksdagen inte vill svara pga. risken att bli identifierad, medan man i ett större parti lättare kan vara anonym.

Sedan finns det ju ideologiska skillnader som kan spela in. Finns det en skillnad mellan höger och vänster på inställningen på att svara på en sådan här typ av frågor? Antagligen... samma attitydskillnader kan troligen skönjas när riksdagsledamöterna skulle rapportera sidoinkomster och sidouppdrag (tror jag att det var). Under tiden det var frivilligt att rapportera var det generellt sätt personer från vänster som gjorde detta. När skapade regler så var det många höger som väntade in i det sista (antagligen som någon form av rapportering).

Tror inte att sättet att hantera och bearbeta mobbing i låg ålder speglar vilken politisk ideologi man stödjer. Speciellt inte nu när partierna ligger ganska nära varandra. Men jag antar att det som politikerbloggen ville åt var att av de från höger är fler överklass dvs de har ett övertag på arbetarklassen (nu såväl som traditionellt sätt)

Tycker snarare det intressanta är huruvida politiker blivit mobbade i större utsträckning än resten av befolkningen. Har länge ansett att inom både politker (gäller både på nationell-, lokal- som studentnivå) i större utsträckning blivit mobbade och ser den politiska banan som ett sätt att få makt, bli någon och ta revansch. Tror nog att den finns inom nationsvärlden också.

Slutligen så har du helt rätt, att ge någon uppmärksamhet som den individ de är, är avgörande för huruvida personen kommer att lyckas.

Elina sa...

ja visst generaliserar jag och visst var det alldeles för få för att få ett realistiskt underlag. förmodligen har många fler svarat på enkäten - men inte varit mobbade - och de svaren hade också varit intressanta att läsa. men framförallt siktade jag in mig på hur läsarna reagerade och kommenterade inlägget.

sen tror jag inte alls på det där klassövertaget som du skriver om. mobbning handlar om massan. det är inte rika människor som mobbar fattiga - det är många som mobbar få. om de flesta barnen i en skola kommer från en välbärgad miljö kommer den som inte gör det att ligga pyrt till - visst - men om en person är välbärgad i en mindre välbärgad miljö - ja då är det den som råkar illa ut.

precis som du så tror jag att många som har varit mobbade har en stor revanschlusta - men jag tror inte det är bara inom politiken utan minst lika mycket inom näringslivet idrotten osv. samtidigt måste man inse att mobbning verkligen ger ärr för livet oavsett revansch - och att många aldrig får revansch.

för mig är det faktiskt bisarrt att vi har allmän skolplikt utan att ta ett större ansvar för barnen.