onsdag, april 02, 2008

Första april en dag för eftertanke

Så här dagen efter undrar jag om vi inte ett behöver första april året om. Kunna avfärda och skratta bort alla märkligheter i samhället. Att reflektera över nyheterna som osanna och overkliga. Gemensamt stanna upp för ett ögonblick och fundera över vad som är realistiskt och inte. På något vis känns det som att skämtsamma första april blivit den enda dagen vi kan se kejsarens nya kläder.

Fyra stora rubriker igår var att Posten skulle bli svensk-dansk, att UEFA skulle stänga ner Max, att människor skulle stå still i fem minuter och - inte minst - att Schulmangruppen skulle släppa en sajt med det obeskrivliga namnet 1 000 apor. Enda nyheten jag inte ifrågasatte var att människor skulle stå still - eftersom jag hört talas om händelsen på Grand Central tidigare.

Men att slå ihop svenska Posten med danska..? Dagen efter att vi sålt Absolut vodka..? Med leende politiker som glatt släppte nyheten framför en aprilskrattande publik. Igår skrattade jag också. Idag har jag en konspirationsteori om att de släppte nyheten på första april just så att den skulle passera. För vem protesterar dagen efter. Om det är bra för Posten är en annan diskussion. [Haha. En tillfrågad dansk: Bedst hvis postväsende kunne vare svensk för di går åt helvede i Danmark.]

Eller att Schulmangruppen skulle lansera en humorsida med alla sina privata sms och raljera över andra kändisar. Som heter 1 000 apor. Sjukt kul igår. Inte lika kul idag. Om Alex Schulman fick en dålig eftersmak av sin blogg - vad kommer han inte få nu..?

Och att UEFA fick sån uppmärksamhet för McDonalds-Max-prylen är ju bara ett enda stort PR-jippo och verkligen något att ifrågasätta. Nyheten i sig är på många sätt en icke-nyhet för i praktiken är det inte möjligt att stänga Max.

Kan inte låta bli att fundera över om jag hade reagerat lika starkt om det inte varit första april igår. Och vilka nyheter jag skulle reagera på idag om det var första april.

Inga kommentarer: