fredag, april 18, 2008

Amerikanernas ständiga optimering

En amerikan är alltid lite mer lite större lite stojigare. Ser det nästan övertydligt när jag översätter mellan språken. Måste hejda mig så vår fina enkla svenska bakbok inte blir individual medium sized extra fine fluted brioche metal cookie mold utan bara helt kort cookie mold. Eller att lägga till en massa olika nyanseringar redan i ingredienslistan. Eller leka med tanken på alla sjutton verktyg och tillbehör man på något vis skulle kunna använda. Som den här måttsatsen till en kavel. Åh jag blev helt förälskad och kan lätt tänka mig att köpa den nån dag. Men vem blir egentligen osäker på om en deg är 3 mm tunn eller 1 cm tjock. Om man inte står vid ett löpande band.


När jag skulle översätta mitt CV till svenska häromdan började jag gapskratta. After School Program Coordinator är fritidsledare. The National Tax Administration är Skatteverket. The Swedish National Public Broadcasting är Sveriges Radio. Halva mitt CV försvann. Och jag inser verkligen med all önskvärd tydlighet - att kulturskillnaden mellan en svensk och en amerikan på många sätt är - enorm.

Allt som kan förstoras ökas höjas optimeras maximeras - ska också det. Super size. Extra added value. Titlar långa så man snubblar på dem. Trippelnamn med siffror. Hela tiden denna strävan uppåt och utåt. På ett sätt kan jag känna igen mig i den. Men jag kan också läsa in en otrolig osäkerhet. Som svensk har man nästan alltid något slags underarbete eller en grund att stå på. Många amerikaner har inte det. Det är som att de bygger luftslott. Om någon skulle ta ner deras CV till hälften skulle de inte längre ha någon arbetslivserfarenhet kvar. Om någon skulle ta ifrån dem deras olika bakprylar skulle de inte längre ha några kakor. Det är liksom själva optimeringen som gör amerikanen.

9 kommentarer:

Vibeke sa...

Ååå det här är så himla spännande. Hur kultur tar sig språkliga uttryck eller hur nationella mentaliteter återspeglas i hur man talar eller till och med varför man talar.

Du refererar till dig själv som svensk (självklart) men jag blir lite nyfiken med tanke på din bakgrund. Märker inte du av skillnaden i mentaliteter mellan östgöten och skåningen. Och om du synar sömmarna är du mest svensk, östgöte eller skåning i din outlook...? förutsatt att du delar min åsikt att det finns värdefulla distinktioner härmellan :)

kram

Elina Jonsson sa...

intressant vinkling. hemma diskuterar vi ju ofta östgötar och skåningar. likheten är ju att de är bördiga marken har gjort båda landskapen rika - historiskt sett. en smålänning är ju tex helt annorlunda. men oftast säger mamma och pappa att östgötar är lata och skåningar dryga. hahaha. så jag är lat och dryg then :)

själv känner jag mig nog allra mest som bonde. lantis. så jag trivs bäst där man ser horisonten och himlen och hör bred dialekt. men kan inte välja mellan mamma och pappa så det får bli båda. är ju dessutom integrerad lundabo sen tio år tillbaka..!

supernyfiken på dig nu - vad tycker du som också är dubbel..?

en iakttagelse är att östgötar sällan innehar viktiga poster, men OM de gör det så pratar de aldrig om sin östgötska bakgrund. upplever tex göteborgare som så himla mycket stoltare och mer lokalpatriotiska. any thoughts on that one..?

Vibeke sa...

Jag gillar nog göteborgare lika mycket som jag gillar skåningar och kan förstå den göteborska stoltheten. Det är ju svårt att inte tycka om ett folk som tycker om sig själva.

Människorna och dialekterna i dessa landskap generaliserar jag gärna som runda, humoristiska och glada. Det finns en rättframhet och öppenhet som verkligen tilltalar mig. Ju närmare Mellansverige man kommer (med ett slags epicentrum i Stockholm) desto kallare och mera tillbakadragen blir den kollektiva identiteten känns det som.

När jag trivs och kan vara mig själv till hundra procent är jag nog Skåning. När jag känner mig otrygg och hämmad är jag rikssvensk eller norrköpingsöstgöte. Det sistnämnda i benämningen arbetarklass-stigmatiserad. Kanske är det just detta som gör att östgötar inte sträcker på sig lika mycket som dom goa göteborgarna. Detta trots att Göteborg också är mycket av en arbetarklasstad. Vore intressant att ta reda på vad dessa skillnader egentligen beror på...

Lantisar skulle jag dock vilja kalla för ett släkte för sig. Mitt intryck är att bönder oftast, oavsett var i Sverige (eller ja, jag har ju bara erfarenhet från Skåne, Östergötland och Uppland) är vänliga, hjälpsamma och öppna :) ... En intressant tanke som sammanfaller är att ju mer lantis ju mer dialekt.. :)

Elina Jonsson sa...

intressant det där med klassaspekten eftersom göteborg norrköping och malmö ju är hamn-och-industri-kusinen till stockholm linköping och lund respektive. när man var liten var det ju en tydlig skiljelinje mellan linköping och norrköping - men det är det väl inte för barn idag...?

ser din poäng i kylan med stockholm som epicentrum. linköpingsbor är ju fantastiskt frostiga snobbiga och dryga. skillnaden mot lund är ju enorm - obeskrivlig nästan. men samtidigt är skillnaden mellan stabor - stadsborna inne i linköping - och lantisarna utanför väldigt stor den också.

hursomhelst så försöker jag fokusera på allt det positiva med linköping istället - eftersom det är min framtida stad. så en vacker stad med högteknologiska mjärdevi och cloetta center är min bild av stan :)

tror du inte man förknippar dialekter och ursprung med sin livssituation också..? som att jag aldrig trivts i skolan - vilket gjort linköping kallt och ogästvänligt - medan jag har älskat studentlivet - och alltså lund..?

Vibeke sa...

Åååå Elina :) Jag är i Malmö. Lysnar på Timbuktu och bara känner att det är hit jag ska! Back to the roots. Närheten till Köpenhamn, öppna människor och bra service. Det är mer än bara mil mellan Stockholm och Malmö, Uppsala och Lund. Så jag har bestämt mig. Går allt bra så hamnar jag här redan till hösten :) Ja, jag "drar till Malmö"...

Jo upplevelsen av platser och människor är nog minst lika mycket egna erfarenheter och inställningar som faktiska förhållande. You´ve got to give som to get some. Det är bara så mycket lättare att ge här :)

KRAM

Elina Jonsson sa...

åh vad glad jag blir :) välkommen..!

mer än bara mil - spot on vibeke

däremot hoppas jag ju att du förgyller linköpingstrakten i framtiden. så jag har någon att leka med...

stor kram

Elina Jonsson sa...

haha våga vägra sthlm ;) läste lite om spånka nkpg:s syn på den sk landsbygden. tror det blir ett inlägg om dem snart..

Vibeke sa...

Komma och leka i Klefstad med Dig :) Det kan du räkna med! Hoppas verkligen tid och tillfälle ges. Väldigt nyfiken på kakorna, spannisfälten och den där stora fina missen :)

XOX

Elina sa...

åh jag saknar missen nåt alldeles otroligt..!