lördag, oktober 04, 2008

Språksmälta


När jag under en intensiv torsdag läser fascinerande uppgifter om Danmarks domstolar på skärmen så vänder jag mig entusiastiskt till mina kollegor och säger åh vet ni det här är inte sant - högsta förvaltningsdomstolen osv. Först när alla helt tyst tittar konstigt på mig inser jag att jag pratar svenska. Men eftersom jag läste på danska och faktiskt bytte språk så var jag övertygad om att jag hade gjort rätt.

Och när jag ett par timmar senare fick frågan Excusez moi - vous savez où est la poste och svarade non lo so och fick samma märkliga blick insåg jag att det hade blivit fel nånstans. Först efter ett par sekunder insåg jag att jag svarat på italienska.

Annars måste jag säga att jag precis lärt mig växla mellan språken. Franska med det civila samhället engelska på UNHCR ryska med vänner och ett och annat stråk kinesiska och italienska på restaurang. Som vanligt alldeles alldeles underbart. Alldeles särskilt nu när jag även tagit in danska och norska i vokabulären. Dejligt.

5 kommentarer:

Vibeke sa...

Det lyder helt fedt man :)

Elina Jonsson sa...

hahaha :)

vibeke! jag vill lära mig dansk slang!

Slang er oftest en humoristisk eller indforstået omskrivning af ord eller udtryk. Slang bruges i dagligdags sprogbrug, og er sjældent rigsdansk.

Eksempel på slang. I stedet for at sige : Han er død. kan man via slang sige : Han har grebet harpen, han spiser radiser nede fra, han har slået sin sidste skid, han ligger med næsen i vejret eller han har stillet skoene.

Vibeke sa...

Det rundaste språket i världen är givetvis världsbäst på idiomatiska uttryck. Såååå glad att jag hittat någon som förstår vorfor dansk er so morsom :)

En av favvorna är givetvis
"Knække anemoner med nakken" - dvs. knäcka vitsippor med nacken som då betyder att man har sex i det fria :) Eller varför inte "Er det en by i Rusland?" då man inte har en aning om vad vederbörande snackar om :)

Jag är tyvärr inte hälften så bra på danska som jag borde vara men rekommenderar varmt språklänken på följande sida http://www.andrasidansundet.se/index.asp

KNUS

Anonym sa...

Språk är en livsstil ;)
Är du också kvar i samma lätthet till språk man hade som liten när man lärde sig svenska?

På ett sätt känns det som att det måste ta slut nån dag. Jag kan se Uutiset en kväll, och förbättra mina finskakunskaper med 100% på en gång. Det är kul så länge det vara.

/simon
paddanpersson@gmail.com

Elina Jonsson sa...

ah indeed sprak ar en livsstil :) sa lange man ar lika nyfiken som ett barn lar man sig sprak som ett barn - mao lar jag mig fort som katten :)