måndag, oktober 27, 2008

Associationer

Om man kommer till FN:s matsal precis vid ett så är kön väldigt lång. Men väljer man salladsbuffén slipper man köa. Enkelt val för mig och min vän. En tredje vän kommenterade att han inte var bekväm med att passera kön. Samtidigt som jag alldeles naturligt nämnde salladsbuffén nämnde min vän lika naturligt Auschwitz. Jag vänder mig om. Ja. Judar har inte köat sen gaskamrarna. Och sen vände hon sig till mig och sa att i Israel finns inga köer. I en så mångkulturell miljö som FN så inser man nästan dagligen att det inte finns ett sätt att tänka. Det finns tusen.

2 kommentarer:

Robert W sa...

Fantastiskt. Man ska i och för sig aldrig kolla en bra historia, men är detta sant? Jag har varit i Israel (semester) och minns inte om jag såg några köer eller inte. Men det är oerhört fascinerande hur olika man kan associera.

Elina Jonsson sa...

Själv har jag aldrig varit i Israel, men eftersom min vän är israel så har jag ingen anledning att betvivla henne. I vilket fall som helst är det - som sagt - väldigt fascinerande att se hur olika man reagerar inför en helt alldaglig situation.