söndag, oktober 05, 2008

Samlade tankar om Genève


Passerade en brat igår kväll. Med rock och burberryhalsduk och sånt där åttiotalsdrahandengenomhårethår som är så himla fint. Kände att det var värt att notera.

Annars söker jag statistik om les genevois. Skulle kunna tänka mig att de kvalar in som världens absolut ledsnaste folk. Dessutom undrar jag lite över hälsostatistiken med tanke på att nästan alla antingen är berusade eller rökande. Igår ramlade en man bokstavligen framför mina fötter på öppen gata. Idag sitter jag ensam på uteserveringen medan övriga gäster sitter därinne och röker. En tanke är också exakt hur mycket hårgelé som kan tänkas säljas per manlig invånare och antalet plattänger per kvinnlig invånare.

Genève är dessutom - jämte Stockholm - den i särklass obehagligaste staden nattetid. Mina jämförelsestäder omfattar Linköping Sankt Petersburg Moskva Stockholm Royan Lund Peking Florens och New York. Oväntat måste jag säga. Men det är iaf vackert nere vid vattnet.

Allt ovan med reservation för att jag bor i närheten av stationen.

2 kommentarer:

Helena sa...

Att Geneve kan ha ändrats så mycket de senaste 10 åren eller är de 12... när jag bodde där var jag aldrig rädd på natten, oavsett om det var tidig morgon eller sen kväll, har alltid kännt att det är en av de säkraste städerna jag varit i, men det är sant att runt stationen gick jag aldrig, där ligger lyxhotellen med bakgator med prostituerade för att säga lite. Jag kan varmt rekomendera att ta buss nr 8 (om de inte har bytt nr) till Veryier, som ligger vid foten av Les Saleves på gränsen till Frankrike o är en lite pittoresk by ca 15 min från centrum.

Elina Jonsson sa...

Lite som Florens kanske..? Jag upplevde ju Florens som väldigt mycket tryggare än du upplever det nu..? N'est-ce pas..?

Eller så får jag gå lite längre bort i fortsättningen :)

Veriyer låter som en god idé - lovar att utforska vidare!

Stor kram