måndag, oktober 13, 2008

Putins Ryssland


Läste som sagt Anna Politkovskajas Putins Ryssland i somras. Helt kort saknade jag - som jurist - ett visst mått av återhållsamhet och analys. Men samtidigt är bokens nackdel också bokens fördel. För med det brinnande engagemang som Politkovskaja berättar så kan man inte lägga ner boken. Och även om jag med kritiska ögon ser hälften som sant - så slår det Sveriges mediebild med hästlängder. Om man är det minsta intresserad av vad vår stora granne i öster har för sig så ska man absolut läsa den här boken. Alkoholism pennalism terrorism.

Dessutom påminner boken mig fantastiskt mycket om Mästaren och Margarita - som i sin tur påminner om Snabba Cash. Politkovskaja beskriver tydliga paralleller till såväl Stalinismen som råkapitalismen. Faktiskt väldigt spännande för en vidare akademisk analys.

När jag nu läser hennes samlade artiklar på ryska så slås jag också av hennes stora humor och hur fantastiskt underhållande hon är att läsa. Än mer så på ryska. Men eftersom Putins Ryssland inte finns tryckt på ryska - vad jag vet - så får man hålla till godo med svenska.

Inga kommentarer: