onsdag, oktober 29, 2008

Miljötest: Lund vs Genève


Mitt liv i Lund som student.

Mitt liv i Genève som praktikant.

Roade mig med att göra DN:s klimattest utifrån min livsstil i Lund vs Genève. Så liten stapel i Lund trots att jag minst tre gånger i veckan åker kollektivt till Malmö samt duschar en hel del och köper bananer och annat icke närodlat. Skillnaden är att jag bor tre gånger så stort i Genève, inte väljer el, har ett riktigt gammalt kök och - givetvis - flyger.

Kontentan är alltså att de stora valen - energi vitvaror och flygvanor - way slår ut de små sakerna som cykel istället för buss äpplen istället för bananer och fem minuter extra i duschen. Och här i Genève har jag tyvärr inte möjlighet att påverka min bostadssituation särskilt mycket.

För att inte tala om att min extremt miljöovänlige hyresvärd arbetar för International Union for Conservation of Nature. Annat var väl knappast att vänta. Måste samtidigt flagga för supersöta paret som tipsar om hur man enkelt kan minska sina utsläpp. Och så läste jag precis att nötkött inte alls är ett på alla sätt fel val om man vill leva grönt. Alltid något.

3 kommentarer:

Carina De Soleil sa...

Återigen fick man en käftsmäll..Får helt enkelt sluta njuta av att duscha...det var en stor bov för min del....

Elina Jonsson sa...

haha med en peruk och lite parfym kommer man långt :)

Elina Jonsson sa...

men å andra sidan är det säkert äääään mer miljöovänligt. haha.