onsdag, oktober 29, 2008

Alltid någon annan som ska ta ansvar

När det dyker upp intressanta föreläsningar eller möten så är jag fri att lämna mitt projekt för en stund. Så förra onsdagen lyssnade jag till en klimatpanel [fina power points länkade - särskilt renate christs] som på uppdrag av OHCHR diskuterade sambandet mellan miljö och mänskliga rättigheter. Uppdraget var att dra upp riktlinjerna inför klimatkonferensen i Köpenhamn nästa år.

Oh my gosh. På panelisternas bord stod inte bara ett tjog Evianflaskor. Dessutom hade FN den goda smaken att servera Evianplastvattnet i plastglas. Samtidigt som dagens ordförande applåderade att panelisterna tagit sig till Genève över dagen. Från hela världen. Bara sekunder senare talade samme ordförande om staternas ansvar. En stilla fråga - har FN alibi för att ta ansvar..?

Mina kollegor har knorrat en hel del, men sen jag kom har de slutat att ta dubbla plastglas. Och kaffe i pappersmugg med lock och sked. Möjligt att de bara tar glasglas och porslinskopp när jag är med men hur som helst så är det en förändring. Någon har sagt att diskandet är mer miljöovänligt än att tillverka transportera sortera och dumpa plastmaterial. Men jag är tveksam. I så fall är det nog dags att ta en titt på diskprocessen. En annan intressant detalj i UNHCRs matsal är att portionerna är enorma. Vilket leder till att de flesta lämnar hälften. Och det här är inte ens en investment bank. Det här är en organisation som arbetar med människor i nöd.

Varför ser ingen sambanden..? Så fort jag har en ledig stund i Genève så frågar alla om jag ska shoppa. Varför ska jag shoppa. Jag har allt jag behöver i totalt överflöd. Eller om jag ska hyra en bil och resa runt i Schweiz. I ett land med fantastiska tågförbindelser. En vän har precis fått en bil av sin pappa och ska köra ner den från Skottland till Genève för att cruisa lite. Senast jag flög så hade en mycket högljudd chic blondin en monolog bakom mig. Om att hon precis anammat den genevianska livsstilen - att resa till Europas huvudstäder varje helg. Alltså gud det ligger ju verkligen helt perfekt.

När jag lyssnade på den här klimatkonferensen fick till och med jag en chock. Utvecklingen är exponentiell vilket innebär att om vi inte förändrar vår livsstil radikalt inom tio år så kommer utvecklingen inte kunna stoppas. Alls. Världen kommer vara helt förändrad inom vår livstid. Ett flertal stater kommer att vara borta innan århundradet är slut. Svårlösta juridiska frågor uppstår. Vem tar hand om ett helt folk med regering och socialdepartement och statsbanker och hemlösa..? USA har redan sagt nej till att hjälpa samhällen i Alaska att flytta - om man inte har någonstans att bo får man bli en flykting som alla andra.

Dessutom passade USAs diplomat på att helt fräckt säga att alla länder faktiskt har lika ansvar. Vilket såklart är helt bisarrt - för det är som alltid vi i väst som har exploaterat och njutit och blivit rika och överviktiga. Men det är inte Sverige som försvinner.

Inga kommentarer: