onsdag, augusti 29, 2007

Konsten att ge ut en bok

Oh my gosh. Med en färdig egenproducerad bok i handen är känslorna helt klart blandade. Först en enorm prestationseftersläng. Kunde inte sidan 23 eller 52 varit bara lite lite tydligare. Eller raden på förstasidan i synk med den på andra. Eller färgtonerna något klarare. Angst. Sen kommer en smygande stolthet av att man faktiskt alldeles helt själv - med mamma och storasyster - gett ut en bok. På eget förlag.

För mig har den stora behållningen varit kontakten med tryckeriet och bokbinderiet. Den som känner mig vet att jag verkligen älskar teknik. Efter att ha spenderat min beskärda tid på tryckeriet med såväl formgivare Rickard som korrare Roger - och ställt säkert tusen jobbiga frågor - var det dags för nästa steg. Pärmförhandlingar på bokbinderiet. Alldeles oväntat blev jag erbjuden en titt i själva produktionen. Det dröjde inte länge innan jag saknade en kamera. Frågade snällt. Och visst var jag välkommen tillbaka.

Så. I måndags spenderade jag och min kamera två frågvisa timmar på Förlagshuset Nordens Grafiska. Mekanik är så fantastiskt fängslande. Form och funktion kombinerat till perfektion. Samtidigt som jag får en overklig känsla av att befinna mig i en blandning av Professor Baltazar Tomtarnas julverkstad och Kalle och chokladfabriken.

Binderiet har helt klart anor. För länge sedan gav de ut Nordisk Familjebok och ugglan finns kvar sedan dess. Idag arbetar cirka fyrtio personer i produktionen - vilket i princip är en person per maskin. Det är intressant att se att det fortfarande krävs hantverkare trots all teknik. Förgyllaren hade nog mest att göra. Tror inte hon var så glad över valet av tunn pärm. Många praktiska aspekter att ta hänsyn till.

Fler foton på klefstadforlag.se. Där kan man också beställa ett ex..!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns helt enkelt inget alternativ - jag köper boken!

Elina Jonsson sa...

haha nej tyvärr är det nog så. den är ett måste...!