fredag, november 12, 2010

Aldrig för sent att ändra sig


Jag börjar faktiskt gilla Jan Björklund. Vet inte om det beror på att jag uppskattar konsekvens och ärlighet, eller för att han nu har rimligare argument. Men jag håller helt med om att grundläggande faktainlärning är ett krav för mer abstrakta och holistiska resonemang. När jag ringde försäkringsbolaget för en utlandsförsäkring för Georgien kan jag meddela att de inte visste var Georgien låg - eller ens att det fanns.

Uppdatering: Efter några kommentarer nedan är jag beredd att återgå till status quo. Ränderna har nog inte gått ur - Björklund förespråkar enkla genvägar i en svartvit värld. Som vanligt. Synd!

7 kommentarer:

elina sa...

Håller helt med.

Anonym sa...

Bra Elina!

Elina Jonsson sa...

anonym - haha ja fast jag har ju inte ändrat mig vad gäller hans tidigare utspel :)

elina - tack för kommentaren. din blogg ser himla intressant ut - både skog och burma. ska kika lite mer..!

Kristoffer Lindh sa...

Kunskap handlar om förståelse, faktakunskap utan analysförmåga är helt värdelöst, det är som att lära sig hamra utan att använda spik. Jan Björklund har inget på fötterna när han hävdar att faktan måste komma först, han har en hel forskarkår emot sig. Om man inte vet vad man ska ha faktakunskapen till kommer man inte komma i håg den, det är först när vi får användning för faktan och kan sätta den i ett praktiskt sammanhang som vi minns den.

Det finns inget först och sen, man kan inte lära sig fakta utan sammanhang och man kan inte lära sig sammanhang utan fakta, det finns jättemånga studier på det här och jag tror att det räcker med att tänka efter lite själv för att förstå att det är så det ligger till.

Jag hoppas verkligen att skolpolitiken börjar lyssna på forskningen innan det blir ännu värre (Obs, sossarnas politik är också usel, den är i grunden i stort identisk med Jannes)

Elina Jonsson sa...

när jag läste björklunds debattartikel fick jag känslan av att han menade att man inte bör undervisa i sammanhangen på bekostnad av faktakunskaperna - utan att man måste ha bägge två.

däremot är jag inte så insatt i forskningen att jag kan säga om björklund har rätt i sina antaganden att forskningen åsidosätter faktakunskaper - eller om forskningen också framhåller bådeoch.

visst håller jag med dig om att fakta och sammanhang hör ihop - märkligt vore det annars! - men ibland känns det som att faktainlärning på något vis skulle vara omodernt. lite kateder lite PBL är nog bäst ändå.

Kristoffer Lindh sa...

Jan Björklunds kritiker menar inte att faktakunskap är oviktigt, men man ser det mer som ett verktyg för att få ökad förståelse, men Björklund vill felaktigt göra gällande att hans kritiker inte bryr sig om fakta alls.

Jan Björklund har vid flera tillfällen hävdat att faktakunskap ska komma först, sen kan man resonera och kritiskt granska. Men det finns mycket forskning som visar att det inte funkar, man måste köra båda parallellt och det är bara att gå till sig själv. Hur lätt har man för att lära sig fakta utan kontext?

Skolans stora problem är att den upplevs som meningslös för eleverna, och det är väldigt svårt att lära sig meningslösa saker. Och Björklund gör det inte direkt lättare att vända på den skutan.

Elina Jonsson sa...

intressant och tack för att du utvecklar dina tankar här. när jag läser dina kommentarer så är jag tyvärr tillbaka vid ruta ett vad gäller björklund :) att han förenklar för att få genvägar som inte fungerar.

bästa skolan skulle ju trots allt vara typ klass 9 a med fakta sammanhang respekt och framtidstro.