tisdag, januari 08, 2008

Nyårslöfte


Mitt nyårslöfte var glasklart. Att sänka mitt IM. Men det är banne mig inte lätt. Får kämpa varje dag. Måste vara värre än att sluta röka.

IM är ett typiskt teknikaliserat pappaord. InitialMotstånd. Ett klassiskt veckans ord. Tillståndet som infinner sig så fort man får en deadline. När nånting uppfattas som oöverstigligt hittar jag allt annat att göra. Tror att det löser sig av sig självt. Men faktum är att allt det där oöverstigliga finns kvar - och att det sällan är så himla oöverstigligt.

Visserligen har mitt IM en positiv sida. Begrundandet. Att jag noga överväger för- och nackdelar. Ställtiden som gör att jag nästan alltid får fint resultat. Medan tandgnisslandet över rena praktikaliteter är fullständigt onödigt. Så det ska jag helt enkelt sluta med.

4 kommentarer:

linda sa...

hog igenkanningsfaktor pa detta inlagg! borde ta tag i en budget men sitter nu och laser kamrats blogg...

Elina Jonsson sa...

om det är min blogg du menar så är du ju lätt ursäktad :) besides kan jag säga att budget är sjukt roligt när man väl kommer igång..!

Anonym sa...

Hm, var inte medveten om att det hade en benämning. Jag kommer igång först när jag absolut inte kan dra ut på det längre. Intressant begrepp, varför ska det vara så svårt att göra saker i tid. Kanske är det tur att jag bor i Italien där allting ska varas klart igår...

Elina Jonsson sa...

haha. allt har en benämning här hemma ;)

måste tyvärr erkänna att jag HELT fastnat i ett im de senaste dagarna... så mitt nyårslöfte måste förnyas asap.

lyllos dig som bor i italien..!