fredag, januari 11, 2008

Maria Åhrén ställer ut på Vetlanda museum






















Maria Åhrén är konstnär skräddare och något så ovanligt som dockmakare. Har känt Maria ända sedan jag var liten - då hon bodde granne med oss ett par år. Nu bor hon nere i Småland i en superfin trävilla som hon själv bygger om.

Lika fascinerad som jag är över de fantastiskt vackra dockorna - lika fascinerad är jag över att hon bor i en stor villa ute på landet. Helt klart en inspirationskälla. Alla måste inte bo i Stockholm.

Imorgon ska jag åka ner till Vetlanda för att titta på hennes utställning av historiska dockor. I pressreleasen kan man läsa "De historiskt realistiska referenserna berättar också om tidens mode, hierarkier och hur vi levde. Kläder, stilar och trender förtäljer mycket om rådande samhällsordning." Bara titta på skapelsen här ovan. Ca 30 cm hög och alldeles otroligt detaljerad.

Dockorna har visats runtom i Sverige - men störst uppmärksamhet har hon fått utomlands - bla har hon ställt ut flera gånger i New York.

Utställningen visas på Vetlanda museum fyra veckor framåt. Är man i närheten rekommenderar jag givetvis vernissagen imorgon 13.00.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag är lycklig ägare till en alldeles fantastisk docka, som Maria Åhrén tillverkade åt mig år 1988.
Den avbildar den svenske kungen
Karl XII och den är otroligt porträttlik.

Elina Jonsson sa...

vad roligt..! dockorna är verkligen hur fina som helst så ta väl hand om den :)