söndag, januari 13, 2008

Brev till samhället


När jag nu stänger ner min studentmejl hittar jag mejl som jag inte ens minns att jag har skickat.

Fantastiskt upprörd över juristutbildningen mejlade jag prefekten Bengt Lundell och föreslog att lärarna skulle genomgå ett genusseminarium. Minns att sydsvenskan ringde för att de tagit del av brevet - som den jurist jag är lämnade jag även över ett brev för diarieföring - men att jag avböjde intervju för att istället träffa fakultetsstyrelsen. Krävs kanske ingen större begåvning för att räkna ut att de dissade alla förslag.

Eller mitt uppmuntrande mejl till läraren som jag hade skällt ut efter noter sedan han - på undervisningstid - drog ett aprilskämt om kvinnors förmåga att koka kaffe. Mejlet är en klassiker. Svaret är om möjligt ännu mer underhållande.

Eller när jag mejlade sydsvenskan och frågade om de var medvetna att de under tolv dagars tid hade 108 foton på män och 15 foton på kvinnor på sportsidorna. I samma veva som sportredaktören Åke Stolt menade att genuskritik mot sportbilagan var ren smörja. Fick givetvis inget svar. Slutade prenumerera.

Nånstans mitt i läsandet började jag gapskratta. Haha. Vilken energi. Och så obekväm jag måste uppfattas. Och med tanke på förra veckans mejlande - ränderna går tydligen aldrig ur - så var jag och pappa genast tvungna att shoppa på oss Eric Ericsons Brev till samhället och Brev till utlandet. Så i fredags damp de ner i lådan. Än så länge något oklara.

Och dessutom kan jag upplysa om att av samtliga mejl jag skickade förra veckan har jag bara fått ett svar. H&M skickade genast ett mycket trevligt och informativt svar. Big up H&M..!

6 kommentarer:

linda sa...

oh den gamla god brevskrivartiden. minns sjalv min fantastiska brevvaxling med gert pa dn ang hans artikel om svenska polisen, o alla reklammationer av kopta och icke kopta varor...brev till samhallet och brev till utlandet ar tva helt underbara skrifter. min favorit ar brevet till pripps!

och...go h&m go h&m - inte alls partisk!

Elina Jonsson sa...

hahaha pripps är riktigt skoj. min personliga favorit är jesus som äter mat ur kylen men avböjer buffé. och hur stanley sjöberg svarar att jesus ÄR sån.

hur gick det med gert..? vad gör han nuförtiden?

och kanske tack vare dig h&m var så trevliga. haha. kan tänka mig vilket ljus du sprider :)

Anonym sa...

Elina, jag måste erkänna att jag är väldigt mycket likadan även om jag inte likt dig har diariefört mina brev. Skrev en gång ett mycket upprört mail till Alex Schulman på den tiden han var en okänd och osnuten journalist på Se&Hör och hade till uppgift att rapportera från Hollywood. I ett inlägg skrev han om Julia Roberts som en äcklig och vidrig människa som borde införskaffa deodorant etc för att hon på en rödamattantillställning hade en liten svettfläck under ena armen. Jag upprördes över att en person med såna åsikter om kvinnor (och människor generellt) fick ha så mycket spaltutrymme. Idag kan jag uppskatta hans något raljanta stil. Ska tilläggas att jag fick svar också. Två stycken! I det sista erkände han sig slagen.

PS: Se&Hör-tidningen tillhörde farmor!

Anonym sa...

Jag minns också att du berättat om kaffekokarvitsen och hur ifrågavarande lärare blev lätt skärrad. Tyvärr minns jag dock inte vilken lärare det var..

Du kan väl publicera dina mail också, nu när du ändå har erfarenhet av bokförlagsbranschen! Jag hade lätt köpt den boken.

Anonym sa...

Erics böcker är underbara, men spana även in Dalins "Anslaget - en bok med annorlunda annonser". Skribenten sätter upp bisarra fejkade ironiska anslag på anslagstavlor runt om i Sverige knutna till ett mobilnummer för att se om folk skulle svara. Crazy och kul!

Elina Jonsson sa...

vet du blev så himla glad för din kommentar för jag hade alldeles glömt det här inlägget :) och det är så jag. haha.

och så hittade jag en så fin länk till youtube på adlibris så det får bli ett inlägg i sig. tack för tipset!