lördag, september 18, 2010

1800-tal

Nu är jag ännu längre tillbaka. Alltså jag vet inte vad jag ska säga. Givetvis gick det inte att personvalsrösta på Lars Vikinge eftersom jag inte hade rätt lilla blå papperslapp från Linköping med mig. Så var det med det. Man får absolut inte skriva själv. Det är omöjligt att skriva ut. Men det finaste var nog att a. valstugan sa att det gick b. den ena personen på postlokalen sa att det gick tom igår (!) c. den andra personen på postlokalen sa att det inte gick alls.

Eftersom jag inte hittade informationen på nätet - anar att alla politiker minus Bildt fortfarande ser nätet som en fluga! - slog jag upp numret till Valmyndigheten som faktiskt hade öppet. Vänligt men bestämt fick jag svaret att man ska vara en god medborgare på plats där man är folkbokförd och annars ha god framförhållning och beställa valsedlar. Givetvis kan man absolut inte själv skriva namn på valsedlarna - hur skulle det se ut - och inte heller skriva ut en valsedel själv.

Tills för ungefär en vecka sen trodde jag att nästa val skulle gå via BankID eller facebook. Nu hoppas jag att det elektroniska valet inträffar iaf under min livstid. Tänk om partierna hade taggat ner hela den här soppan i media och istället fokuserat på enkel enhetlig tydlig information om kandidaterna och förenklat röstningen.

Inga kommentarer: