lördag, juni 20, 2009

Lunchkryssning


Tredje utskottet är FN:s forum för mänskliga rättigheter och det mest politiska utskottet av alla sex utskott. Under höstens generalförsamling är det ett sällan skådat skådespel i konferensrum åtta. Samtidigt är paradoxalt nog tredje utskottet det mest sociala och kontaktsökande. Alltid luncher mottagningar välkomstfester avskedsfester. Kanske för att urladdningen bakom mikrofonen har varit så total.

I söndags - alltså för en vecka sen - åkte vi på lunchkryssning. Fri placering men eftersom jag anlände med min bokstavsgranne Syrien hamnade jag arabiskt. Eller fransk-arabiskt snarare. När jag kände mina franska begränsningar komma krypande visade det sig att algeriskan talade flytande italienska. Förutom det uppenbart värdefulla i att träffa de olika länderna off duty - så är det fantastiskt roligt att få växla mellan engelska ryska franska och italienska på en enda lunch.

Inga kommentarer: