lördag, juni 13, 2009

Apropå Himmelska Fridens torg

När jag läste hur kinesiska myndigheter tystade sociala medier inför 20-årsdagen av massakern vid Himmelska Fridens torg - erinrade jag mig en öronbedövande tystnad i juni 1999. Ingen berörde massakern - inte ens de kinesiska familjer som bjöd hem mig att laga dumplings och titta på foton från kulturrevolutionen. Inte ens på de nyöppnade skakiga internetcaféerna. Inte ens bland de intellektuella på universitetet.

Samtidigt växte sig propagandamaskinen mot Falun Gong allt starkare. Mina lärare förklarade allvarligt - på kinesiska - hur Falun Gong-anhängarna ville ta ut det farliga hjulet ur magen på människor. Ett hjul som jag hade förstått som bildligt och religiöst. Men lärarna förklarade att dessa människor måste stoppas innan de på allvar fysiskt hugger sina medmänniskor i magen.

Minns hur jag samtidigt förvånades över väderleksrapporterna och så sakteliga insåg att jag var utsatt för propaganda från alla håll dygnet runt. Därför läser jag Yixins blogg med stor behållning. Visserligen har Kina förändrats fantastiskt mycket de senaste tio åren - men mycket är ändå detsamma och av egen erfarenhet vet jag att livet i Kina kräver en outtröttlig energi.

Och tänka sig att Snaskefar skrivit ett mycket läsvärt och vällänkat inlägg om bakgrunden till massakern vid Himmelska Fridens torg.

Inga kommentarer: