lördag, juni 20, 2009

Burma VJ


I onsdags var jag på Tjeckiens visning av prisbelönade Burma VJ. En otroligt stark videodokumentär om en grupp fotografer som med dolda kameror och telefoner filmade munkarnas protest i Burma 2007.

I början av filmen fascineras jag av hur gtalk kopplar ihop fotograferna med hubben vid gränsen till Thailand. Filmen sänds liksom i realtid. Sänder en tanke till den twittrande persiska motståndsrörelsen. Diktaturer kan i längden inte stoppa ett kommunicerande folk. Men allteftersom filmen byggs upp fascineras jag av kraften hos munkarna och hur de ingjuter mod och förhoppning hos befolkningen. Grips av alltings möjlighet. Militären kan inte skjuta sina egna munkar.

Tills soldaterna rusar ner från stora lastbilsflak som kackerlackor. Undrar tiden jag ser militärerna slita av munkarna deras kläder och skjuta flyende demonstranter i ryggen medan tårgasen täcker marken undrar jag stilla varifrån de får sina vapen. Vem förser en militärjunta med vapen. Vem avgör vem som har makten att skjuta vem.

En snabb googling visar att Kina Indien och Ryssland förser Burmas militärregim med vapen. Men samma googling visar även att svenska vapen finns i Burma - både via Indien och via direktförsäljning under 80-talet. Ännu en googling visar att Sverige är världens femte största vapenexportör [eller 10e beroende på hur man läser tabellen]. Och andra exportör i världen om man räknar sålda vapen per capita.

Visst har jag vuxit upp i Linköping med JAS. Visst vet jag att vi säljer vapen. Visst vet jag att FN:s fredsstyrkor behöver vapen. Alltså borde den logiska interima lösningen vara ett vapenembargo mot Burmas militärregim - vilket i sin tur är omöjligt så länge de huvudsakliga vapenexportörerna har veto i säkerhetsrådet. Moment 22.

15 kommentarer:

Håkan sa...

Burmeserna korade jag till världens vänligaste folk efter ett besök där 1988.

Dårskapen i ledarskapet blev uppenbart i samma stund som jag växlade in till lokala 90- och 45 Kiatsedlar.

Elina Jonsson sa...

haha det låter faktiskt väldigt märkligt :)

1988 måste ha varit precis innan oroligheterna. eller märktes något redan då..?

Håkan sa...

Jag var där i mars och det var relativt lugnt på ytan även om det hade varit studentupplopp i mars.

Den riktiga turbolensen tog fart i augusti (8/8 -88, lite asiatisk numerologi)

Förmodligen var tiden strax före upploppen en tid av relativ öppenhet. Regeringen kontrollerade långt ifrån hela landet och militärpolisen var inte alls så kraftfull som idag.

Elina Jonsson sa...

sant! demonstrationer brukar föregås av öppenhet och om de sås ned efterföljas av otroligt stark regim.

spännande att ha varit där just då. ser verkligen fram emot att höra mer vid tillfälle.

vad coolt med 8/8 88 - fastnar själv alltid på sifferkombinationer och den här är ju grym :)

Håkan sa...

Nyckeln till frihet lär väl vara förborgad i Norra Huvudstaden..?

Elina Jonsson sa...

...du menar hos kina..? isf iaf en av nycklarna. men om kina ändrar sig i säkerhetsrådet skulle nog även ryssland tänka om så du har nog rätt. eller ja. jag ser ingen anledning till att ryssland skulle push just burma. men jag kan ha fel.

just nu läser jag faktiskt in mig på burma så om du (eller någon annan) har några bra lästips tar jag tacksamt emot..!

Håkan sa...

Inför mitt besök läste jag The Great Railway Bazaar av Paul Theroux, en reseberättelse från hans tågresa genom Asien, bl.a Burma. För min del var det väldigt givande då jag åkte samma tåg och bodde på samma världshus i Mandalay som han gjort.

Boken är nog skriven på 70-talet och kanske lite passé. Men han har ganska nyligen kommit med en uppföljare, Ghost Train to the Eastern Star: On the Tracks of the Great Railway Bazaar, där han återvänder till samma platser. Jag har inte läst den senare, men kanske kan man få en känsla av de senaste deceniernas skeenden om man läser båda.

Elina Jonsson sa...

ah intressant..! tack..!

Håkan sa...

Jag tror vi tänkte olika ang. nycklarna till frihet. Jag tänkte inte alls på säkerhetsrådet utan min tro är att en demokratisering av Kina skulle innebära att den största sponsorn försvinner för juntan i Burma och då skulle fallet vara nära.

Som du märker är jag berörd av Burmafrågan. Vissa besök lämnar man aldrig. Och det är säkert så att mitt intresse för en blogg som din som skriver om MR delvis har att göra med denna enda vecka jag var i Burma.

Lycka till med inläsningen. Vad ska du ha kunskapen till?

Elina Jonsson sa...

en demokratisering av kina är det som skulle kunna förändra säkerhetsrådet och därmed förändra hela FN och därmed hela världen. så våra tankar är desamma men i olika ord.

eftersom sverige är ordförande i eu from nästa vecka så blir det också sveriges mr-grupp på reppen som samlar eu kring resolutionen om mänskliga rättigheter i burma i generalförsamlingen i höst. parallellt drivs frågan om burma i säkerhetsrådet och då av reppens säkpolgrupp.

alltså dags för inläsning :)

himla glad att du läser bloggy och att du kommenterar på mina mr-inlägg. inte bara för att du uppenbarligen tycker den är intressant :) utan också för att jag får så bra input själv.

Håkan sa...

En resolution i FN, alltså-då har jag chansen att förändra världen om jag skriver något skarpsinnigt

Lösningen är enkel:

Allt du behöver göra är att lista ut vad U Thant hade tänkt i detta läget. Mannen som var på speaking terms med alla stormakterna men som inte var välkommen i sitt eget land -ens som död

:-)

Håkan sa...

Mer lästips:

www.irrawaddy.org

Elina Jonsson sa...

yes närmre än så här är svårt att komma :) men man har iofs alltid chansen att förändra världen så snart man skriver något skarpsinnigt..!

ärligt talat har jag inte läst så mycket om eller av u thant - alldeles för bländad av dag och kofi - så nu när du säger det skulle det kanske vara en bra idé.

fascinerande att vi båda haft generalsekreterare och nu hamnar på var sin sida en så svår fråga.

och stort tack för länken..!

Elina Jonsson sa...

apropå mitt inlägg om oklar turism... varför inte turista i burma...

Håkan sa...

Du, om någon, borde åka dit