tisdag, september 09, 2008

Lagom vilse


Idag gick jag vilse i Palais des Nations. Helt otroligt. Vem bygger ett hus på bredden. När man kan bygga på höjden. Hur som helst. Idag har jag skrivit ut en karta över byggnaderna. I färg. Mycket fint.

Men samtidigt är det en otroligt härlig känsla att fråga om vägen på franska, kila förbi några NGOs och norpa böcker på ryska, stanna och prata med en bekant på engelska och sen säga ursäkta mig på kinesiska till en smått chockad kines. Det är det bästa bästa med FN.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att läsa om ditt liv i Geneve. Vilken färg vill du ha på ditt nyckelband? Sv / vitt? Eller vad tror du?

Elina Jonsson sa...

åh svart-vitt låter himla fint. bara det inte blir smutsigt. men jag kanske ska spraya med scotch..? i affären sprayade de min manhattan-väska (som du såg). bandet kommer definitivt ge upphov till konversation. haha. sånt vi pratar om härnere :)

roligt att du gillar mina postings om geneve btw. än så länge är allt mycket underhållande och spännande.

Elina Jonsson sa...

ja tack. svartvit. :)

Elina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elina sa...

Hej Elina!
Jag hittade din blogg på aftonbladet och blev nyfiken då jag såg namnet Elina eftersom att jag själv heter det. Rätt som det var såg jag att du bloggar om bla ditt arbete och jag blev alldeles tagen eftersom jag är väldigt intresserad av att arbeta i liknande organisationer när jag blir äldre. Jag undrar hur du gick till väga för att få det här jobbet och gärna vad du har för utbildning sen tidigare, kan det möjligen vara samhälls programmet på gymnasiet och sedan juridik?
MVH/ En målinriktad 9.de klassare

Elina Jonsson sa...

Hej Elina! Vilket fint namn du har :) Och vad glad jag blir att du är intresserad av att arbeta inom samma område som jag.

Helt kort så gick jag engelskintegrerad (som det hette då) teknisk natur på gymnasiet - med inriktning på bioteknik. Förutom att jag tycker det är väldigt roligt med matte så är natur ett fantastisk bra gymnasieval och absolut min rekommendation framför samhälle. Natur ger en större bredd och större allmänbildning.

Sen läste jag språk och design runtom i hela världen i sex år innan jag började läsa juridik. Att praktisera på UD och FN är väldigt eftertraktat och det räcker sällan med en helt vanlig juridikutbildning. Anledningen till att jag fick det här projektet på UNHCR tex, är mina språkkunskaper, då jag talar fyra av sex FN-språk, samt de nordiska språken.

Dessutom rekommenderar jag verkligen att skynda långsamt och våga göra avstickare med det som verkligen intresserar en. Själv har jag arbetat som fritidsledare, formgivare, DJ, radiopratare och trädgårdsmästare.

Om du har fler frågor eller funderingar får du gärna mejla mig på elinajonsson@gmail.com.

Liljor
Elina