tisdag, september 02, 2008

Klässbols Linneväveri


Eftersom jag såg Ulrika Elovssons vackra tyg under prisutdelningen i torsdags kväll så gick jag ganska så snart till Klässbols monter för ett fototillfälle. Inget tyg i sikte men däremot en väldigt trevlig VD. Som berättade för mig att han var fjärde generationen i familjeföretaget. Dessutom fick jag veta att linet produceras i Holland och Belgien för att sedan transporteras till Italien och sedan över hela världen.

Någonstans där insåg jag att det inte finns tillräckligt högklassig linproduktion i Sverige för att förse Klässbols Linneväveri med tunn tråd. Så om någon funderar på att starta eget så finns ett fullt genomförbart men väldigt tidskrävande projekt. Själv blev jag alldeles betagen av att de formger dukar och servetter inte bara för Nobelmiddagen utan även för såväl Sveriges som Norges UD.

När jag ringde hem till mamma berättade hon att formgivaren av Nobeldukarna Ingrid Dessau var kusin till hennes bästa vän under seminariet i Uppsala. Samtidigt som hon med ett snett leende berättade för mig att det är dags för textilkurs när jag kommer hem i jul. Vilket jag verkligen ser fram emot.

Titta noga på duken nedan. Alfred Nobels profil är vävd.

2 kommentarer:

Betty sa...

När jag och David vann Säffle kommuns pris för vår uppsats fick vi bland annat handdukar från Klässbols. Underbart vackra!

Elina Jonsson sa...

Ah vilket fint pris..! God smak av Saffle kommun.

Har for ovrigt helt missat att ni fick pris. Vad skrev ni om..?