söndag, september 14, 2008

Ekologisk cirkus


Eftersom jag kommer från gård så har jag inside information om ekologiskt. Förutom några intressanta poänger så är ekologisk mat i princip ett fett marknadsföringsprojekt som får stadsbor att betala dyra och ogenomtänkta pengar för något som är synnerligen kortsiktigt.

Det förvånar mig inte det minsta att Arla transporterar ekologisk mjölk i 80 mil. Precis lika lite som det förvånar mig att ekologiska bönder inte klarar av att föda sina djur på sina egna skördar - utan hämtar vall på rulle från andra änden landet. Eller för den delen att Arla överväger att importera ekologisk mjölk och därmed "acceptera de långa transporterna för att få ekologisk mjölk". Citaten från texten är både skrämmande och skrattretande på en och samma gång. Och visar tyvärr en fullkomlig men alltför utbredd brist på logik.

Faktum är att om vi skulle producera maten helt utan gödning och besprutningsmedel så skulle vi aldrig kunna försörja vår befolkning. Och att transportera all denna mat till storstäderna och få absolut nada i retur stöder inte någon som helst tes kring kretslopp.

Om folk vill göra skillnad så måste man sluta åka till Thailand på tvåveckorssemester, till New York för shopping, eller att köpa hem kranvatten och argentinskt ekologiskt kött. Det är lika asketiskt tråkigt att vara grön som att löpträna. Men när man har gjort det ett tag så inser man att det ger en fantastisk känsla av välbefinnande.

6 kommentarer:

Vibeke sa...

Gillar din liknelse med löpningen :) Men oj, det verkar ju helt galet. Har inte riktigt förstått debatten innan. Du klargör verkligen en hel del. Men det jag oroar mig för mest när jag köper grönsaker är besprutningen. Har en vän som läser till hälsopedagog och inte kan tala nog om vikten att äta obesprutat. Så jag känner mig så himla kluven. Fast oron till trots, plånboken styr.. fast det är kanske inte så illa då så länge det blir närproducerat snarare än ekologiskt...?

Elina Jonsson sa...

Fint att jag lyckas klargöra en del..!

Det finns besprutning och så finns det besprutning. Vad jag pratar om är när man tar bort specifika ogräs i god tid före skörden - så att det sädeslag som man faktiskt odlar hamnar i vagnen på väg till silon.

För svensk besprutning finns alltid väl tilltagna karenstider - så att varken foder eller mat innehåller rest av gifter.

Ekologiska skördar ger aldrig samma avkastning som besprutade skördar - och alltså måste de ofta odla på dubbel yta - vilket säger sig självt kräver fler varv med traktorn för bearbetning - och alltså större koldioxidutsläpp.

Man kan faktiskt vara både ekonomisk och grön. Tänk bara sunt på vad som är säsong och närproducerat så är det relativt lugnt. Och vissa saker - som bananer eller kaffe - är svårt att hitta närproducerat :).

Mamma hälsar att du gärna får komma på kurs hemma..!

Vibeke sa...

Åfasen, det visste jag verkligen inte. Säsongtänk och närproducerat blir hädanefter ledord när jag står i affären :)

Å vad trevligt. Det kanske jag gör får du hälsa tbx.

Elina Jonsson sa...

i will :)

Carina De Soleil sa...

Tack för denna örfil... :) Varit sjukt insnöad på ekologiskt..slaviskt nästan..inte en tanke har jag skänkt att det ska skeppas, fraktas, tågas, flygas världen över...Så from nu blir det svenskt, men är dock inte helt redo att släppa på det ekologiska..:) Tack

Elina sa...

vad glad jag blir att jag kan ge nya perspektiv. givetvis öppen för andra åsikter.. men man inser väldigt mycket om miljö när man växer upp på landet. saker och ting är inte alltid som de först verkar.

såg inlägget på babburina också. tack..!