måndag, mars 31, 2008

Föredrag om tillsatser i maten

Min underbara mamma har varit på radion igen. I programmet Helgvarning [från minut 18.45] tipsar hon om det föredrag som hålls hemma på Klefstad imorgon 19.00. En Tommy Svensson berättar då om sin forskning om tillsatser i maten. Och sin bok.

När min syster bloggade om föredraget för ett par veckor sen fick hon genast svar på tal. Dels för att Tommy Svensson skulle röra sig med faktoider - vilket jag varken kan eller tänker försöka motbevisa - men också för att folk skulle överreagera och lida av kemofobi. Att kritiken mot tillsatser var obefogad och framförallt ovetenskaplig.

Men med min supersupersunda uppväxt på landet med en mamma som är utbildad i just mat matlagning hälsa trädgårdsodling osv - så har jag en helt annan syn på tillsatser. Snarare sund än kemofob. Mamma har alltid varit väldigt tveksam till färsk mat som håller länge. Bröd till exempel. Hur ska magen kunna bryta ner de tillsatser som håller maten perfekt i veckor. Det säger liksom sig självt.

Givetvis svarade jag min systers kritiker med en länk till Bengt Björksténs forskning om allergi. Helt kort har hans forskning gått ut på att visa att det kan vara just tillsatserna i maten som skapar allergier. Inte dålig ventilation rökning brist på lantluft eller överdriven städning. Utan maten. Man har jämfört Estland i början på 90-talet - med Sverige - och sett att allerginivån i Estland motsvarat Sverige på 60-talet. Alltså då vår kosthållning i mycket påminde om den i Estland i början av 90-talet. Otroligt intressant forskning som jag verkligen rekommenderar för vidareläsning.

5 kommentarer:

Anonym sa...

hej elina, jonas från malmö här! Jag behöver tips i hur man skall odla och vårda en basilkaplanta! Jag skall vara med i en tävling där högsta plantan vinner! Tävlingen avslutas juli-augusti. Man måste starta med ett frö... skall jorden vara väldrenerad? -kalkrik? - kalkfattig?- vattna ofta? - vattna sällan? etc. Jag behöver hjälp, jag vill vinna
//jOnas.

Kinna Jonsson sa...

Jonas - den som är bäst på basilikaodling är vår bror Lasse som bor i Malmö. Maila din adress till mig kinna.jonsson @ bredband.net så vidarebefordrar jag mailet till honom och ser om han har möjlighet att svara.

Kinna Jonsson sa...

Okej, jag inser att det är första april idag. Jonas - om du menar allvar så mailar du - annars får du skratta på min bekostnad. =)

Elina Jonsson sa...

haha jag tänkte precis skriva och fråga om det var ett skämt :) plus att jag har en känsla av att det är jOnas och inte vilken jonas som helst..?

har fortfarande inte fotat gummisarna...

Anonym sa...

Hej systrar!!

Jag är fullt seriös angående min basilikaplanta! Elina.. jag väntar fortfarande på de slitna stövlarna ...jag har stora planer för dom.
//jOnas.