tisdag, mars 11, 2008

Datasupport och tribute till pappa

Uppdaterad..!
Och när jag skrev förra inlägget inser jag att det får bli ett tvillinginlägg om pappa. Det är nämligen pappa som gett mig mitt stora teknikintresse. Första datorn inhandlades till det nybyggda kontoret 1980 och pappa åkte på datakurs till Eskilstuna. På Lantbruksdata. Dessutom köpte han den enda datorn som då kunde synkas med redovisningsprogram. Cromenco.

Minns hur jag bara var några år gammal när jag satt och knappade. Blev mest tre i rad men snart var Wargames den givna favvofilmen. Datorn var bara hur skön som helst. Mörkgrön skärm med ljusgröna tecken. Och stora stora 5,25". I två diskettstationer - en för att arbeta och en för att spara. När man bytte program bytte man diskett. Tänk vilken skillnad mot kringla tab.

Entusiastiskt berättade pappa om hur han och mamma var i USA på 60-talet och tittade på en dator stor som ett rum med kapacitet som en enkel miniräknare.

Pappa som närmar sig 78 - fast ser ut som 60 nb - har precis bytt pc. Och när jag var hemma lyckades vi med konststycket att lägga om hans mejlkonton så att alla tre utgår från nya Outlook så han kan skicka räkningarna från SPCS direkt via mejlen istället för som pdf.

Annars är jag helt fascinerad över hur otroligt självgående han är. Webmail var inga som helst konstigheter. Som den pragmatiker han är sa han bara helt lugnt att det finns ju support om man kör fast. Själv har jag arbetat med support och måste ändå säga att det är otroligt få som ringer in - över 70 - med flera företag och flera datorer. Skarpt.

Inga kommentarer: