onsdag, december 07, 2011

Projekt elektricitet

I maj insåg jag att om jag satte på både datorn och tvättmaskinen så gick strömmen. Hyresvärden knorrade men i slutet av juni så kom en elektriker och ökade effekten på lyan. Ledningarna skulle hålla. I juli provade jag luftkonditioneringen när jag plötsligt kände lukten av bränd plast. Sekunder senare såg jag rök stiga upp från vägguttaget. Hyresvärdens elektriker bytte vägguttaget och sa att allt var fine. Sen dess har jag varit försiktig. Ända tills projekt värme började.

Bad min hyresvärd att komma hem till mig och installera värmekällor - typ element - som de själva brukar använda. Så att inget märkligt skulle inträffa. Visst. Skeptiskt tittade jag på det lilla ettriga elelementet på parkettgolvet och frågade om det verkligen värmde båda rummen och var ofarligt. Visst. Försiktig som jag är lät jag det förbli mellan ettan och tvåan och inte på högsta effekt. Plötsligt hör jag knastrande ljud från vägguttaget och känner den nu så välbekanta brända plastdoften. Drar ut sladden snabbt som ögat. Dessutom är parkettgolvet helt bränt.

Till slut ringer en av våra tolkar sin elektriker som kommer hem till mig och förfasar sig och sedan går igenom all min el. Slutligen garanterar han att mitt nyinköpta el-olje-element kommer vara helt säkert.

Inga kommentarer: