onsdag, december 07, 2011

Projekt värme


När ena projektet är över tar nästa vid. Nu är det dags att försöka värmeeffektivisera georgiskt boende och det är verkligen inte lätt. Elen är nu ordnad och nytt effektivt el-olje-element inhandlat. Dessutom har jag stängt ut till köket som har stora englasfönster. I badrummet står det lilla ettriga elementet på klinkersgolvet med ny förlängningssladd. Alltså två rum kvar att värma där vardagsrummet enkelt blir 20°C.

Sovrummet har balkongdörrar som inte är riktigt lika breda som dörrkarmen. Alltså är det ett par mm breda springor runt dörrarna. Så breda att man faktiskt ser ut. Tätningslister finns inte att köpa i Zugdidi så jag försökte lirka med hyresvärden att köpa tätningslister i Tbilisi. Ingen framgång. Slutligen får jag napp hos vår alltiallo på kontoret som får tag i en busschaufför som dagligen kör till Kutaisi - Georgiens andra största stad bortom bergen två timmar bort. Geschwint.

Ikväll har jag tvättat och torkat dörrkarmar och sen klistrat tätningslister. Ett klart minus var att de öppna balkongdörrarna släppte in flera kubik rök. Luften i sovrummet är helt tät och jag luktar som om jag suttit vid en lägereld hela kvällen. Förutom att jag fick lätt huvudvärk och blev lite yr så är själva installationen klart godkänd. Nu återstår att få hyresvärden att sätta upp en tjock gardin och sen få lite rutin på hemmatimmar för elementet. Lämnar inget på när jag är hemifrån.

Inga kommentarer: