onsdag, december 14, 2011

Iakttagelser

Mamma har noga lärt mig att hålla handen bakom veken när jag släcker ett ljus och jag har alltid trott att det är för att stearinet inte ska skvätta. Nu när jag lever i femtiotalets Georgien har jag insett att det finns en annan anledning. När jag blåser ut ett georgiskt ljus så sprätter nämligen den glödande veken iväg. Och såklart frågade jag mamma och hon berättade mycket riktigt att våra moderna svenska ljus har en impregnerad veke som brinner lika fort som ljuset så att veken inte lämnas glödande utanför lågan. Tänka sig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Aha!! Det är alltså därför :-D

elina, om man försöker förstå vad du har för dig där borta- vilken sida kan jag läsa? Kraaam ebba

Elina Jonsson sa...

känns ibland - ofta! - som jag är i en tidsmaskin tillbaka till femtiotalet. eller trettiotalet för den delen. väldigt fascinerande.

givetvis läser du din inkorg där jag förklarar mitt arbete utförligt ;) men även www.eumm.eu förstås.

stor kram så länge!